Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Framgångsrik trafikanskaffning trots lågkonjunktur

Samhällsspridningen av Coronaviruset har fått negativa konsekvenser för många företag inom handel av konsumentprodukter och tjänster. Vad kan man göra när marknadsbudgetar skärs ner och trafiken minskar? 

Hur bedriver man digital marknadsföring utan budget?

✔️ Se till att din digitala marknadsföring inte är beroende av enbart betald annonsering. Satsa på robusta referrals och en hög interaktion från e-post och sociala medier. Det finns inget rätt svar, men om du pausar all annonsering under en period får du en vittring om hur stor förlust i halo-effekter och direktförsäljning det handlar om.

✔️ Anpassa all marknadsföring efter dina målgrupper. Skapa lookalike audiences, retargeting lists, ladda upp segmenterade kundlistor till sökannonser, display o.sv. Att skjuta hagelsvärmar är ett snabbt sätt att elda upp en ansträngd budget.

✔️ Förbered ett ess i rockärmen i form av ett erbjudande som är för bra för att avstå. Detta kräver att ni inte redan vant era kunder vid konstanta, regelbundna rabatter för då får ni dålig hävstång på kampanjer ni lanserar i sämre tider. 

✔️ Det lönar sig alltid att jobba löpande med SEO. I en lågkonjunktur kommer det att vara avgörande att ni kan luta er mot starka, förtjänade positioner i sökresultaten. 

✔️ Om ni sluter avtal om samarbeten med andra sajter så kan det vara en god idé att deras ersättning bygger på en kick-back per köp/konvertering. Ett affiliateprogram bygger till exempel på en sådan affärsmodell. Då sjunker era kostnader i takt med lägre kundtillströmning och inte tvärtom.

✔️ Företag som är duktiga på att bygga relationer med kunder i sociala medier har bättre förutsättningar att klara en kris. Dels har de en direktlinje till kundernas verklighet och kan förutse avhopp och missnöje. De har också en naturlig, trovärdig plattform för att kommunicera med sin kundbas när det behövs som mest. En stark community försvarar och stöttar dessutom din “cause” om de tror på den.

✔️ När existerande kunder driver nya prospekt till din sajt har du strax ett självspelande piano. Bygg din produkt eller app så att existerande kunder uppmuntras att rekrytera sina vänner och bekanta. Det kan vara med löfte om belöningar, credits eller tilläggstjänster. Det går att utforma avancerade värvningsprogram i olika nivåer, men det allra enklaste är att be kunden att lämna ett omdöme om de är nöjda.

✔️ Säkerställ att du kan lita på din implementation av Google Analytics, på din spårning och de script som ska fyra av på webbplatsen. Opålitlig data leder bara till felaktiga slutsatser om varför försäljningen går ner.

Vad brukar du göra när trafiken minskar och budgeten stramas åt?
Dela gärna med dig i kommentarerna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen