Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Förväntningar och resultat från vår höstkampanj

Nu är jag hemma från Danmark med ny inspiration för digitala kampanjer och investeringar. Under mitt föredrag redovisade jag våra förväntningar och resultat från den höstkampanj vi har kört aggressivt i både TV, print och på webben. Tyvärr tror jag inte att jag kan publicera presentationen på bloggen så ni får nöja er med punkterna från första och sista slajden:

Känner du igen dessa antaganden?

  • Marketing in ALL channels at once will create synergies
  • Social media will be a primary way to generate bookings
  • Paid Search generates the best ROI
  • If we advertise on TV, Google brand searches will increase

Lärdomar från vår senaste kampanj

  • Don’t settle for mediocre analysis – But make sure that you can trust your data
  • Dare to Pause/Stop your marketing – What channels will continue to prosper despite no marketing activities?
  • Invest in Marketing Attribution tools – Learn what channels assist which and how much
  • Consider Life Time Value – Retention rate, likelihood to recommend, order value, length of stay, international segments etc.
  • The Web isn’t the end, it is the means – What was sold instore, from 3rd parties, via telephone and email?
  • Social Media campaigns are not meaningful sales drivers…yet.

2 kommentarer på ”Förväntningar och resultat från vår höstkampanj

  1. Hej Therese,

    Har du något avancerat tool att rekommendera för Multi attribution? Hade varit väldigt intressant med en bloggpost enbart om Multi attribution.

    Tack för bra blogg

    /Robert

    1. Håller med! Av givna skäl är ju sådana verktyg alltid inbyggda eller möjliga tillval till befintliga analysverktyg. Google Analytics erbjuder Multi Channel Funnels och Adobe SiteCatalyst har en Channel Stacking plugin. Google Analytics är smutt eftersom där finns både analys på makronivå — samverkan mellan kanalerna — men även på mikronivå, t.ex sökord och annonstyper.

      Läs mer här:
      http://www.google.com/analytics/features/multichannel-funnels.html

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen