Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Digital bokföring och en motvillig byrå

Vi bryter sändningen för ett viktigt meddelande. Jag tänkte nämligen berätta om bokföringsrutiner. Ha tålamod! Det här blogginlägget handlar om både digitala medier och att bli mer produktiv i vardagen.

Så, i helgen satt jag och förberedde momsredovisningen 2012 för mitt aktiebolag True Consulting. Målet var att scanna alla papper och dela med redovisningsbyrån via molnet i stället för att posta en tung pärm.

Ny digital rutin

  • Lägga alla digitala fakturor och kvitton i månadsmappar i Dropbox
  • Lägga alla papperskvitton och fakturor i månadshögar på golvet, inklusive bankutdrag och Eurocardfakturor.
  • Scanna alla papper på golvet och lägga i månadsmapparna i Dropbox.
  • Dubbelkolla att det fnns underlag för varje transaktion (det finns det aldrig).
  • Dubbelkolla att det fanns bankgiroinbetalning för varje skickad faktura (det finns det alltid)
  • Dela Dropbox-mappen med redovisningsbyrån.

SO FAR SO GOOD.. Men det här svaret fick jag precis från min redovisningsbyrå, på förfrågan att ändra arbetssätt till det ovan nämnda:

Men snälla Therese vi måste kunna skriva ut så att vi bläddra bland verifikationer och även kunna kontera. Visst kan man göra det digitalt men jag tror uppskattningsvis att det tar tre gånger mera tid.”

redovisning

14 kommentarer på ”Digital bokföring och en motvillig byrå

  1. Hej! Jag ser att det är 3 år sedan denna kommentar skrevs men ramlade själv in på denna sida idag när jag sökte på digital redovisning. Vi på Advice Accounting (https://adviceaccounting.se/) sköter all kommunikation och inlämning av material digitalt via en app som du har tillgång till via din smartphone och dator. Du kan även själv välja om du vill göra en del bokföring själv (exempelvis fakturera via appen) eller låta oss som byrå sköta allt. I appen finner du även grafiska rapporter, funktioner såsom körjournal, tidrapportering för konsulttimmar eller personal, dokumenthantering med mera. Läs mer om redovisningspaketen till fast pris för småföretagare och entreprenörer: https://adviceaccounting.se/redovisningspaket

  2. Therese,

    Kul att du fått upp ögonen för detta. Har själv tittat med förundran på branschen.
    AccountFactory är bra!

    Lycka till med digitaliseringen.

    //Alexander

  3. Hej Therese! Kom du fram till något bra alternativ?
    Jag har just blivit med aktiebolag, och behöver hitta en bra, prisvärd och digital redovisningsbyrå. Jag har också mycket få verifikationer, så det kan inte vara någon stor fast kostnad för min del. Vore kul att höra vad du kom fram till! Mvh, Erik

    1. Jag har precis bytt till Wint.se (@Wint) och det känns hur bra som helst. De har branschens ballaste hemsida och kör allting digitalt. De har kontor vid Rådmansgatan i stan och hade inga problem att ta sig an ett fåmansföretag som mitt. Andra byråer vill att man kommer med vissa volymer av verifikationer os.v. Jag kommer med varm hand att lämna över både deklaration, momsredovisning, bokslut, kontrolluppgifter och annat blaj till dem.. Som de själva skriver på sin sajt: “Nu återstår bara att ringa oss och säga som det är: Att du är desperat och behöver hjälp.” Lycka till och hälsa gärna från mig! Särskilt deras marknadschef gör ett väldigt bra jobb i sociala medier och förtjänar en klapp på axeln :)

  4. Jag har sett flera byråer som gör samma sak. Jag tror orsaken är att det faktiskt går snabbare. För bokföringssystemen som finns på markanden är designade för att använda tillsammans med papper. Det är något vi ska göra något åt dock.

    (om du hittar en byrå som accepterar digitala verfikat kan jag för övrigt rekommendera inköp av en “trav scanner” som är typ som en omvänd skrivare och can scanna flera dokument efter varandra)

  5. Men snälla Therese, kom nu inte med några fler nymodigheter som digitala underlag, Droppboxar och sånt där annat internettjosan. Vi har ju precis lärt oss använda sån därna e-post och det satt långt inne ska jag säga. Nej, vi har det bra som det är nu och det var ännu bättre förr! :) :)

    Skämt åsido, som konkurrent kanske man ska vara glad att branschen är så bakåtsträvande – det blir lättare att nyskapa då. Men med lite mer drag på den papperslösa fronten kanske programleverantörerna skulle lägga in en växel till, så slapp man uppfinna sina egna hjul hela tiden.

    Lycka till med din byrå och hoppas de ser det papperslösa ljuset snart! :)

    1. Skrattar på insidan men blir lite uppgiven över alla tusenlappar som rinner iväg till byrån varje år. De tar 800:/h för att göra sitt men jag har noll insyn. Tack så hemskt mkt för era tips och nu är det andra gången jag får AccountFactory rekommenderat! Sociala Medier är underbart :)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen