Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

#Bloggskolan del 3 – Att skapa en innehållsplan för bloggen

bloggskolan1Bloggskolan är en serie i 9 delar där jag ger råd och tips om hur man lyckas med sin företagsblogg. Bloggskolan passar både dig som vill ha tips inför uppstart och dig som redan driver en bloggsatsning.


Innehåll

Del 1: Varför ska man ha en företagsblogg?
Del 2: Så hittar man ämnen att skriva om
Del 3: Att skapa en innehållsplan för bloggen
Del 4: Tips för att skriva bättre bloggtexter
Del 5: Syndikering och spridning av inlägg
Del 6: WordPressteknik och mina bästa plugins
Del 7: Så ökar man motivationen till att skriva
Del 8: Öka trafiken och få fler läsare på bloggen
Del 9: Att analysera trafik, effekt och resultat.

Del 3 – Att skapa en innehållsplan för bloggen

Ett konsekvent upplägg är nyckeln till att få en skara återkommande läsare. Om ni levererar en sammanhållen och enhetlig struktur tillfredsställer det läsarnas förväntningar och inger en känsla av trygghet. Samtidigt minskar det stressen kring vad ni ska skriva om, och ni kan bättre planera er tid. Här är mina tips för att sätta ihop en innehållsplan!

  • Spana in hur proffsen gör! Ett fenomenalt exempel på konsekvent bloggrutin ligger bakom Blondinbella.se. I åtta år har hon hållt sig till samma innehållsplan och på så sätt byggt upp en stor och trogen läsarkrets. Läs också upplägget bakom Duct Tape Marketing.
  • Bestäm er för ett schema och en frekvens som ni kan upprätthålla. Ett inlägg som avrundar veckan som ni skriver på torsdag kväll? Eller passar det bättre att förbereda alla utkast på måndag för veckan som kommer?
  • Använder ni ett anteckningsverktyg där ni samlar alla bloggidéer – markera dem med en etikett/tagg som representerar vart och ett av formaten ni bestämt (guide, tävling, trendspaning, bakom kulisserna, howto) så ser ni vilka teman det finns underskott eller överflöd av.
  • I ditt content-schema, se till att varva tema (tävling, branschnytt, guider) med format (bild, video, listor) och tonalitet (utbildande, inspirerande) för att skapa levande och balanserat innehåll.
  • Företagsbloggar blir ofta extra framgångsrika när det fler författare inblandade. Sätt upp gemensamma ambitionsmål och ge alla som utsetts till bloggförfattare 2 fria timmar till att skriva på t.ex onsdag eftermiddag.
  • Utse en bloggredaktör på veckobasis. Bloggredaktören inspirerar, hittar ämnen, samlar stoff, omvärldsbevakar, skriver själv eller uppmuntrar de andra att skriva.
  • Att ha ett gäng bloggutkast redo att publiceras ger er frihet och flexibilitet att leverera konsekvent även om er planering brakar ihop någon gång.
  • Tidpunkten ni publicerar era inlägg påverkar hur många som läser. Här är veckodagarna det är smartast att blogga.
  • Försök släppa prestationsångesten! Ni måste inte vara först, eller den enda, med en nyhet. Det är helt okej att rapportera om veckans nyheter nytt trots att en del av scoopen är fem dagar gamla.
  • Tommy K Johansson har skrivit ett bra inlägg om hur man hittar uppslag till bloggen och massvis av inlägg om blogginspiration finns på webben.

Hoppas att detta var användbart! I del 4 av Bloggskolan går jag igenom hur man skriver bättre bloggtexter.

Vill du fortsätta ta del av Bloggskolan? Prenumerera på TrulyTherese.se så får du alla nya inlägg via mejl.

2 kommentarer på ”#Bloggskolan del 3 – Att skapa en innehållsplan för bloggen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen