Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

#Bloggskolan del 2 – Så hittar man ämnen att skriva om

bloggskolan1Bloggskolan är en serie i 9 delar där jag ger råd och tips om hur man lyckas med sin företagsblogg. Bloggskolan passar både dig som vill ha tips inför uppstart och dig som redan driver en bloggsatsning.


Innehåll

Del 1: Varför ska man ha en företagsblogg?
Del 2: Så hittar man ämnen att skriva om
Del 3: Att skapa en innehållsplan för bloggen
Del 4: Tips för att skriva bättre bloggtexter
Del 5: Syndikering och spridning av inlägg
Del 6: WordPressteknik och mina bästa plugins
Del 7: Så ökar man motivationen till att skriva
Del 8: Öka trafiken och få fler läsare på bloggen
Del 9: Att analysera trafik, effekt och resultat.

Del 2 – Så hittar man ämnen att skriva om

Mitt första tips är att sätta ett ”editorial mission”. Om ni inte är säkra på vad bloggen ska handla om kommer ni inte att kunna driva bloggen med övertygelse. Är målet att bygga varumärke, driva försäljning, bygga opinion eller samla in pengar? Skriv upp denna mission i en mening innan ni går vidare. Kom också ihåg att samla alla bloggidéer på ett ställe!Du kommer inte att minnas din briljanta artikelidé när du väl ska börja skriva. Jag använder Evernote.

  • Vem är din ideala läsare? Vem vinner på att engagera sig i det du skriver? Beskriv denne så detaljerat som möjligt. Varje inlägg du skriver ska  författas med just denne mottagare i åtanke.
  • Skriv upp 4-5 teman som du kommer att skriva om. Att avgränsa gör det lättare att samla idéer och stoff och du undviker upprepning av samma typ av texter gång på gång.
  • Våga specialisera er! Att skriva nischat är också det mest effektiva för att nå igenom bruset.
  • Kolla vilka nyckelord folk har sökt på för att hamna på er sajt och skapa mer innehåll på samma tema. På TrulyTherese.se är de   mest lästa inläggen hur man skickar stora filer och hur man räddar en iPhone man tappat i vatten.
  • Vilka nyheter toppar sajterna som är relevanta för er bransch? Skriv om nyheten ur ert företags synvinkel.
  • Omvärldsbevaka, vilka ord och meningar förekommer i samband med ert företagsnamn? Här kan man hitta oändliga uppslag!
  • Kommentera utvecklingen i branschen och gör egna spaningar. Topplistor över aktuella trender är alltid populärt.
  • Gör intervjuer med profiler som är intressanta och relevanta för er bransch. Antingen i videoformat eller i artikelform.
  • Gör intervjuer med medarbetare eller reportage hemma hos anställda.
  • Skriv sammandrag från events, mässor och konvent. Antingen som videoinspelningar eller rapportering i textform. Ett tips är att använda Storify
  • Var inte rädda för att återanvända innehåll. Sannolikt skapar ni mängder av presentationer, artiklar, kursmaterial, omvärldsanalyser på dagarna. Återanvänd till bloggen!
  • Lägg upp en tävling! Ett enkelt format är att utlysa en tävling där läsarna deltar genom att lämna en motivation i kommentarsfältet.
  • Inför ett tema som t.ex ”Veckans kund”. Belöna trogna kunder eller lojala följare med ett dedikerat inlägg eller gör utdrag från lyckade dialoger på Twitter.
  • Återpublicera och lyft in andra blogginlägg ”Idag läste vi följande intressanta post på blogggen XYZ..” och addera er egen touch.
  • Tips och tricks är alltid uppskattat. Säljer du kontorsmaterial? Det finns det säkert mängder av fiffiga och smarta saker man kan göra med ett gem eller ett gummiband som ingen tänkt på.

Hoppas att detta var användbart! I del 3 av Bloggskolan går jag igenom hur man skapar en innehållsplan för sin företagsblogg och effektiviserar sitt bloggskrivande.

Vill du fortsätta ta del av Bloggskolan? Prenumerera på TrulyTherese.se så får du alla nya inlägg via mejl.

2 kommentarer på ”#Bloggskolan del 2 – Så hittar man ämnen att skriva om

  1. Tack för bra input. En blogg är inte raketforskning, och enklare inlägg som läsaren förstår och kan använda är de bästa!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen