Nelly.com

  • Var 15:e minut skrivs ett blogginlägg om en produkt från Nelly.com
  • Fjärde största FB-sidan i Sverige
  • Fokus är på konvertering. Det är viktigare än logistik och system för ERP.
  • Driv trafik till rätt kostnad. Jobbar med max cost of sale och inte budgettak.
  • Vad är det som gör att Nelly kan växa så fort? Long-tail är det som gör att konkurrenter ramlar bort. Ett beprövat eCommerce-koncept.
  • Attrahera och konvertera kan alla göra. Att sälja EN gång till en kund är ingen konst.
  • Behavioral merchandising = pris och produkt baserat på kundens beteende i realtid.
  • Kontext, relevans och sammanhang är en multidimensionell ekvation av tid, konvertering, pris, session history, sales numbers, trends etc = svår uppgift för människor  – ersätt med algoritmer/datorkraft.
  • Universe of non-actions (det besökaren inte gör) berättar mer för dig om kunden än faktiska actions.
  • Tiden med TV-reklam är förbi. Instagram det nya? Vad är runt hörnet?
  • Trend: Du har köpt en borrmaskin! Nu, hur vill du betala?
Bild av @henke

Takeaway:

  • Är det billigare att satsa på longtail – t.ex hotell i mindre städer? Och inte brottas där konkurrensen är för stor/dyr.
  • Man tappar mer förtroende än man anar när lokal tonalitet, språk, stavning och uttryck inte är äkta.
  • Människor stannar inte i fördefinierade segment.

Clas Ohlson

  • Multikanal-detaljhandel växer 6 ggr snabbare än enkanalshandel.
  • Multikanal-kunder spenderar 4 ggr mer under en livscykel.
  • Kunderna använder fler kanaler. Allt driver sök.
  • Vad gör kunden efter köpet? Feedback på produkten etc.

Takeaway:

Man kan göra undersökning av ”RoPo” tillsammans med Google för att kolla hur PPC påverkar offline-konvertering. Genom att jämföra med en snitt-population av butiker  och deras försäljning och jämföra med omsättningen i en annan population av butiker, för vilka man kopplat på sökmarknadsförings- kampanjer.

Scania

  • Jobba lokalt. Business is local.
  • Channel mix is a key to reach audience.
  • Scania omfamnar avvikelser och bygger interna arbetsprocesser på Lean-principen.

Takeaway:

  • Det är en Team effort att finna och skapa historier.
  • Det finns förväntan att man som företag ska kunna leverera i alla kanaler (samtidigt)

Trelleborg

  • Stenhårt fokus på sälj och lönsamhet, det enda som spelar roll. Skippa branding, marketing och communication.
  • Relationsbyggande/socialt sätter scenen. Man gör ett handslag, får tillstånd från kunder att göra marknadsföring.
  • Sociala medier ger en möjlighet för oss att kvalificera oss som något kunden kan överväga, vi avslutar inte affären i sociala medier.

Takeaway:

  • Intern best practice sharing skapar trovärdighet.

Sapient

  • Vad är lojalitet? Vad är det värt?
  • Mät det som är betydelsefullt, inte bara vad som är enkelt att mäta.
  • Många tror att CRM är ett system som man kan köpa. Det är en filosofi.