Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Sammanfattning från Webbstrategidagarna #wsd12

Nelly.com

  • Var 15:e minut skrivs ett blogginlägg om en produkt från Nelly.com
  • Fjärde största FB-sidan i Sverige
  • Fokus är på konvertering. Det är viktigare än logistik och system för ERP.
  • Driv trafik till rätt kostnad. Jobbar med max cost of sale och inte budgettak.
  • Vad är det som gör att Nelly kan växa så fort? Long-tail är det som gör att konkurrenter ramlar bort. Ett beprövat eCommerce-koncept.
  • Attrahera och konvertera kan alla göra. Att sälja EN gång till en kund är ingen konst.
  • Behavioral merchandising = pris och produkt baserat på kundens beteende i realtid.
  • Kontext, relevans och sammanhang är en multidimensionell ekvation av tid, konvertering, pris, session history, sales numbers, trends etc = svår uppgift för människor  – ersätt med algoritmer/datorkraft.
  • Universe of non-actions (det besökaren inte gör) berättar mer för dig om kunden än faktiska actions.
  • Tiden med TV-reklam är förbi. Instagram det nya? Vad är runt hörnet?
  • Trend: Du har köpt en borrmaskin! Nu, hur vill du betala?
Bild av @henke

Takeaway:

  • Är det billigare att satsa på longtail – t.ex hotell i mindre städer? Och inte brottas där konkurrensen är för stor/dyr.
  • Man tappar mer förtroende än man anar när lokal tonalitet, språk, stavning och uttryck inte är äkta.
  • Människor stannar inte i fördefinierade segment.

Clas Ohlson

  • Multikanal-detaljhandel växer 6 ggr snabbare än enkanalshandel.
  • Multikanal-kunder spenderar 4 ggr mer under en livscykel.
  • Kunderna använder fler kanaler. Allt driver sök.
  • Vad gör kunden efter köpet? Feedback på produkten etc.

Takeaway:

Man kan göra undersökning av “RoPo” tillsammans med Google för att kolla hur PPC påverkar offline-konvertering. Genom att jämföra med en snitt-population av butiker  och deras försäljning och jämföra med omsättningen i en annan population av butiker, för vilka man kopplat på sökmarknadsförings- kampanjer.

Scania

  • Jobba lokalt. Business is local.
  • Channel mix is a key to reach audience.
  • Scania omfamnar avvikelser och bygger interna arbetsprocesser på Lean-principen.

Takeaway:

  • Det är en Team effort att finna och skapa historier.
  • Det finns förväntan att man som företag ska kunna leverera i alla kanaler (samtidigt)

Trelleborg

  • Stenhårt fokus på sälj och lönsamhet, det enda som spelar roll. Skippa branding, marketing och communication.
  • Relationsbyggande/socialt sätter scenen. Man gör ett handslag, får tillstånd från kunder att göra marknadsföring.
  • Sociala medier ger en möjlighet för oss att kvalificera oss som något kunden kan överväga, vi avslutar inte affären i sociala medier.

Takeaway:

  • Intern best practice sharing skapar trovärdighet.

Sapient

  • Vad är lojalitet? Vad är det värt?
  • Mät det som är betydelsefullt, inte bara vad som är enkelt att mäta.
  • Många tror att CRM är ett system som man kan köpa. Det är en filosofi.

4 kommentarer på ”Sammanfattning från Webbstrategidagarna #wsd12

  1. Det sätter ju saken i ett helt annat ljus, många CMO:s har ju inte kunnat operationalisera sina siffror och ROI på insatsen och självklart blir då företagsledningar skeptiska. Allt måste ju kunna mätas/valideras i princip för att kunna ha en berättigad plats vid bordet.

  2. @Hans – Jag förstår vad du menar även om jag (som var där) kan intyga att Trelleborg menade något annorlunda. Vad gäller förståelse, “buy-in” och acceptans från ledning, styrelse och VD så håller det inte att flumma runt med förhoppningar om “ökad kännedom, kreativ kommunikation, ökad lojalitet, engagemang os.v”.
    De ord som måste upp på bordet är omsättning, försäljning och förväntad vinst. För det är språket som talas där.

  3. Intressant att läsa om Trelleborg i sammanställningen – De har helt klart inte förstått vad branding, communication och marketing är för något. Det som de använder sociala medier till för att bygga en scen för en tänkbar affär är ju just det som branding, marketing och communications gör… plattformen är oviktig!
    Det är fotarbetet för att göra bolaget salongsfägit nog att vilja starta en relation med som branding…

    :D

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen