Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Vad är problemet?

Ganska ofta stöter man på idéer, krav och förslag till förändringar på webbplatsen som inte har någon uppenbar affärsnytta. Det kan vara företagsinformation, press- och säljmaterial som man “vill ha ut på nätet”. Detta fenomen brukar även refereras till som ett inifrån-och-ut-perspektiv.

Hur gör vi för att få ut det här på hemsidan?

Fråga er istället ”Hur vill kunden läsa/dela mitt innehåll?” eller “Vilket problem vill vi lösa?” Om ni gjorde det, lovar jag att ni skulle komma fram till andra alternativ som alla erbjöd en bra lösning (YouTube, SlideShare, MyNewsdesk) utan att ni behöver stoppa in mer information på sajten. Varje dag tappar hundratals besökare tålamodet med er webbsajt eftersom de inte lyckas hitta eller göra det de kom dit för. Kommer ditt nya innehåll att lösa detta?

Hur gör vi för att få ut det här på Facebook?

Varje dag tappar hundratals Facebookföljare tålamodet med ert företag eftersom ni störa deras flöden med sådant som inte berör, visar att ni lyssnar eller löser deras problem. Facebook är en yta för vänskap, relationer, underhållning och inspiration. Företag som tänker i termer av “hur får vi ut det här på Facebook” kommer att bli utstötta ur den sociala gemenskapen, och tolkas som att vara helt ointresserade av att anpassa sig till rådande diskurs och kultur.

Ge inte efter för interna och politiska krav

Något i organisationen är skevt om e-handelsresultatet ska stå tillbaka för interna och politiska behov. De flesta ehandlare och marknadsförare skulle prioritera att bara upplåta värdefull kontaktyta om innehållet var relevant för affärsresultatet. Det tycker jag att du också ska göra!

1 sekunds längre laddningstid på din webb innebär ett konverteringstapp på 7%
Visste du förresten att en sekunds fördröjning i laddningstid på din webb innebär ett konverteringstapp på 7%? (Källa: Shane CassellConversion Expert @Google) 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen