Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Läsarfråga – Är 45 dagar för lång tid för en kampanjcookie?

Jag fick en fråga på LinkedIn om hurvida 45 dagar är för lång livslängd för en kampanjcookie för affiliatemarknadsföring. Är du osäker på vad som menas med kampanjcookies? Läs mer här.

Livslängd för kampanjcookies

Cookie-livslängd är ett styrmedel man använder för att tillskriva olika digitala kampanjer rätt försäljning. Branschstandard för cookie-livslängd inom digital marknadsföring är 30 dagar. Beroende på vilken bransch man är i brukar webbanalytiker experimentera med en längre livslängd, t.ex om produkten man säljer har en lång beslutsprocess (dyra kapitalvaror eller komplexa tjänster). Cookie-livslängd kan man kontrollera själv i sitt analysverktyg.

Betydelse för affiliates och för kostnaden

Affiliatemarknadsföring är lite speciellt eftersom ni betalar baserat på all försäljning som sker under cookietiden. Här blir det alltså viktigt att hålla koll på kostnaderna när cookiens livslängd ökar till 45 dagar. Glöm inte heller att sätta samma cookietid för affiliatetrafik  i ditt eget webbanalysverktyg för att kunna jämföra lika-lika.

MEN – den försäljning ni mäter från kampanjspårningen i ert analysverktyg är inte densamma som försäljningen affiliatenätverket registrerar (och tar betalt för) Affiliatesystemet har ju ingen aning om vad användaren besöker för sajter eller klickar på för annonser efter interaktionen på deras länk. De får betalt för all försäljning från ett klick på deras sajter, medan ert webbanalysverktyg bara tillskriver försäljning till affiliates när det klicket var den enda betalda kampanj besökaren interagerade med innan köp.

Det kan låta som teknikaliteter, men jag har själv noterat diskrepanser på 100% mellan ”sista och första-klicket”. Det innebär att hälften av all försäljning jag betalade affiliateprovision på, även kostade mig pengar och klickkostnader hos t.ex Google Adwords och andra betalda kampanjer som besökaren hade passerat efteråt.

Ju längre cookietid ni sätter i Affiliateprogrammet, desto större är sannolikheten att den ursprungliga besökaren väljer att återkomma till er sajt via andra betalda kampanjer – men ni åker fortfarande på att betala provisionen till affiliate-sajten.

En lång cookietid för affiliates är motiverad när:

  • Produkten ni säljer har en lång beslutsprocess (typ bilar och kapitalprodukter)
  • Ni inte bedriver så mkt annan digital marknadsföring som man vet kommer att ”stå för det sista klicket” under cookietidens längd.
  • Du agerar på en ny och omogen marknad och vill öka incitamenten för affiliates att driva trafik till sajten.

Det finns en workaround

Där jag jobbar har vi byggt en snurra på tacksidan som avgör huruvida en affiiate-besökare är ”opåverkad” eller om den blivit överskriven av en annan kampanj. Scriptet triggar i såfall inte en försäljning till affiliatepartnern! Jag har minskat våra kostnader för affiliatemarknadsföring med 50% genom att utesluta försäljningar där sista klicket kom via PPC, epost eller andra betalda trafikpartners.

Hoppas att detta var till hjälp!

3 kommentarer på ”Läsarfråga – Är 45 dagar för lång tid för en kampanjcookie?

  1. Väntar på den första statistiken på detta, har inga direkta besparingssiffror ännu, men de första resultaten ser lovande ut! Gällande problem så känner jag igen det, blir lätt väldigt komplext då man såklart inte vill blockera provisionen på bra konverteringar. Vi jobbar med Google Analytics.

    Misstänkte att ni inte gjorde det, verkar som att det är vägen man måste gå. Vi har inte så stora problem med att det utnyttjas, men personligen har jag svårt att se värdet i det (speciellt när man inte kan skilja på above-the-fold och below-the-fold).

  2. Tack Henrik, kul att du läser. Berätta hur det går för er med script-blockeringen. Vi hade rätt stora problem att få vårt att funka 100% men vi ju också en väldigt stor och komplex sajt. Vi kör Adobe Analytics, vad kör ni för analysverktyg?

    Vi erbjuder inte provision på Post-View-Conversions längre (även kallat iSales eller TPV) eftersom det omedelbart missbrukades av våra publishers. När man har ett väldigt välkänt varumärke med enormt mycket trafik är det lätt att få tillskrivning av post-view-sales utan att det behöver betyda att det var tack vare visningen av publisher-annonsen.. Förstår du hur jag menar?

  3. Bra inlägg! Vi har också byggt en lösning för att blockera scriptet om sista klicket kommer från annan betald källa, vi håller på att testa lösningen för fullt. Har ni funderat något på vad man ska göra med Post View Conversions vid en sådan lösning? (eftersom ett klick aldrig sker, är det svårt att veta om scriptet ska köras eller ej) Om man nu jobbar med det alls vill säga :)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen