Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Splittrad inför Google+

Kommer precis från ett frukostseminarium om Google+, lett av en amerikansk produktspecialist influgen från Mountain View. Han visade och demade den ena mer storslagna funktionen efter den andra.

image

Och så fick vi uppdaterade siffror på användande, det rör sig om ca 75 miljoner aktiva, som spenderar 12 minuter om dagen inne i Plusflödet.

image

Det är egentligen helt solklart att Google Plus är en guldgruva om man förvaltar det klokt. Men jag och många av de andra företagen på plats suckade bara djupt och konstaterade att vi inte pallar en sådan satsning. Den ställer allt på sin spets, hur man jobbar med PR, kommunikation, varumärke, och reklam. Vi har helt enkelt inte resurser att sköta material, konversationer, research och  storytelling i den utsträckningen. För de flesta svenska/nordiska varumärken har det som ni vet varit en enorm resa, bara att ha tagit steget ut på Facebook.

8 kommentarer på ”Splittrad inför Google+

  1. Jag är gissar att vissa vertikaler (tex hotell) kommer att behöva satsa på Google+ då så väldigt stor del av intäkterna idag är beroende av resten av Googles produkter; reviews, SEO, SEM, Places, maps, hotel finder m.m. Att förlänga denna kanalportfölj med en social komponent låter vettigt i mina öron. I så fall blir det första gången varumärken migrerar till en ny community utan att deras målgrupp har hittat dit ännu.

  2. Jag tänker hålla med Robert i denna, folk orkar inte använda den tjänsten också. Det känns lite som om det är stort i USA men i Sverige så känns det lite som om 90% av användarna är tekniker och det visas endast uppdateringar i branschen.

    Men man ska ju synas överallt så, en tjänst där man kan ta emot från FB, Twitter och G+ och sedan kunna posta där ifrån vore kanske det bästa. Så kan man vara på ett ställe och ha alla sociala nätverk på samma ställe.

    Och Helen du har rätt, undra hur många som är aktiva ;) Jag står för 5 av kontona så siffrorna säger inte så mycket!

  3. Hej! Jobbar med G+ för en mediebyrå i London och kan inte annat än säga att jag tycker det är ett fantastiskt verktyg som kan knyta samman och integrera mycket online/offline verksamhet. Bara möjligheten att live streama ett föredrag och bjuda in specifika deltagare från press och andra företag eller att komma närmare sin målgrupp genom att dela deras passioner tycker jag är strålande.

    Det är mycket riktigt som du säger att för att till fullo utnyttja G+ så måste man tänka om vad det gäller digitala strategier och marknadsföring, men enligt mig är den förändringen bara intressant.

    @Fredrik: Att vara i G+ streamen är när du är inloggad och inne på G+ sidan. Där du ser alla uppdateringar etc. Om du är inne i G-chat och G Mail så använder du integrated products, precis som med YouTube.

    @Helen: Håller med om att det är svårt att veja undan för och att tvångsrekryteringen är mer än tveksam.

  4. Lite märkligt att så många är tveksamma till G+. När man kommit ingång med det så konstaterar man snabbt att det är ett nätverk med en enorm aktivitet.

    Att sen FB & Twitter har fler användare behöver ju inte tyda på att aktiviteten är större där.

    Strävar man efter att få aktivitet på sina sidor så tror jag inte mycket kan slå G+

    Titta gärna på denna tråd för att se ett exempel på aktivitet för TV4 på G+
    https://plus.google.com/u/0/103069273284633409945/posts/dDiQg4P8Sr1

  5. @Fredrik. Det är en väldigt bra fråga. Jag trodde inte att Gmail räknades som en Integrated products. Då skulle ju även Google Drive, YouTube och GTalk/Messenger räknas in och siffrorna skulle skjuta i höjden. Å andra sidan kan jag inte komma på vad annars man skulle mena med ”integrated products” – Hangouts, Circles, Sparks?

  6. På sswc berättade Google att det finns ungefär en halv miljon Google+konton i Sverige, en siffra som inte säger så mycket eftersom vi inte fick veta hur många som är aktiva. Sen är det rätt omöjligt att inte skaffa ett konto när man har gmail om man inte medvetet undviker det…

  7. Där slår du huvudet på spiken, när det gäller Google+ i Sverige. Det känns för många som att lära sig ett nytt land och ett nytt språk. Det betyder alltså att det finns en stor potential med G+ , men folk ”orkar” inte.

    Google local places är ett bra exempel på en stor möjlighet för er på Scandic , som kräver lite tid och planering:).

  8. Vad innebär de olika siffrorna ?

    Jag har G+ men är inte där för ofta men jag använder Gmail hela tiden räknas det in som G+ stream eller integrated products? Om min telefon som jag har Gchat och Gmail i är igång hela dagen vilka siffror tillhör det ?

    Fredrik

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen