Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Så sökoptimerar du dina Google Places

Några av er minns säkert att jag för 9 månader sedan uppdaterade alla våra hotell i Google Maps– eller Google+ Local som det heter nu när alla platser på kartan fått egna sidor på Google+. Det blev en enorm datafil med information men efter någon månad började hotellen försvinna från sökresultaten och ingen förstod varför – allra minst Google själva.

Nu har jag äntligen funnit lösningen på How to optimize Places listings for Google search:

  1. Add images of the properties to the Google Places page (Okej! Vi har nämligen nöjt oss med de tredjepartsbilder som Google själva skrapar från webben)
  2. Utilize more categories; include bars, restaurants, convention facilities (Okej! Vi har nämligen bara adderat kategorin hotell)
  3. Incorporate hotel keywords into Description field (Där ser man, det går att SEO-a även på denna minimala contentdel!).
  4. Each page requires a unique description in the Description field (Okej! Jag har ju skrivit snarlika beskrivningar för alla platserna)
  5. Provide links to Google Places pages from scandichotels.se (Såklart, det räknas ju som kvalitativa inlänkar)
  6. Additional positive reviews would help (Ja, det anade jag men det kan jag tyvärr inte påverka i en handvändning)

Jag återkommer när vi har gjort alla åtgärderna och kan testa utfallet!

 

3 kommentarer på ”Så sökoptimerar du dina Google Places

  1. Hej Robert, spännande att vi är fler som kämpar. Vykorten behövdes inte längre efter att jag slutade uppdatera befintliga platser och ersatte dem med en ny stor bulk datafil med nya Storecodes.
    Nej, rel=author tror jag får vänta till en annan tidsålder. Jag hade faktiskt det rätt klurigt bara att få det att funka för min egen blogg…

  2. Det där är intressant, genomför ett liknande större projekt med kund och hur har det gått för dig med alla vykort för bekräftelser av places? Man kan även testa att koppla på rel=author för t ex olika hotelldirektörer:) om de vill ha ett Google+ konto. Inte en helt smidig manöver i ett stort bolag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen