Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Rädda världen med sociala medier – tre organisationer som vill väl

Detta är ett gästinlägg av Lina Areblad som driver socialmediabyrån House of Conversations samt är kommunikatör för Hungerprojektet.

Hej, jag heter Lina och jag vill rädda världen

Jag har den något naiva världsbilden där jag tror att jag kan rädda världen. Visst är jag medveten om att detta inte går att göra själv, och inte enbart med bara sociala medier, men tillsammans med er och med hjälp av sociala medier kan vi i alla fall göra skillnad.

Lina Areblad

Att säga att man vill ”rädda världen” är oerhört komplext och det finns många åsikter kring vilket tillvägagångssätt som är det bästa. Jag har valt att använda min kompetens till att arbeta med företag som verkar för en bättre värld. Sedan en tid tillbaka är jag också kommunikatör åt Hungerprojektet som avskaffar hunger och fattigdom för gott.

Det här inlägget är till för att inspirera dig att använda ditt inflytande i sociala medier till att göra något bra. Jag tror inte det är en slump att det heter sociala medier. Tänk sociala företag, socialt entreprenörskap, socialt ansvar osv. Aldrig någonsin har det varit så lätt att sprida information och skapa ett globalt engagemang.

Tre organisationer som vill väl och utnyttjar kraften i sociala medier

Invisible Children – Kony 2012

Det skulle kännas fel att inte ta med Kony 2012 i detta inlägg på grund av deras otroliga spridning. Jag vill däremot tydliggöra att jag inte ställer mig bakom organisationen. Invisible Children ligger bakom filmen om den föraktade krigsherren Kony. De lyckades få 55 miljoner människor att uppmärksamma ett problem och sedan ta ställning till det på 48 timmar. Det i sig är helt otroligt.

Unicef – En bloggpost som vaccinerar 95 barn.

Unicef har just nu en bloggkampanj där bloggare kan genom en bloggpost skänka vaccin till 95 barn. Bloggkampanjen har hittills resulterat i att 90 000 barn fått stelkrampsvaccin.

Ung Cancer – Det är okej att känna

Ung Cancer  har hunnit göra enorm skillnad under deras första år.  Mycket tack vare kraften i sociala medier. Genom filmen ”Det är okej att känna” har de nått fler än 400 000 människor med sitt budskap.  Nu hjälper de cancersjuka och anhöriga i kampen mot cancer att våga känna och prata om sina känslor.


Via @BritStakston hittade jag följande. Studier visar att engagerade digitalt i ideellt arbete tar med sig det engagemanget utanför nätet. Så, sätt igång att jaga nätvolontärer!

Det här är några tips som jag har valt att dela med mig av till er. Som tur är finns det tusen till. Har du något tips du vill dela med dig av får du hemskt gärna göra det i kommentarsfältet eller twittra till mig. Du når mig på Twitter som @HoConversations eller twittra under hashtagen #förenbättrevärld. Vill du veta mer om Hungerprojektet kan du följa @Hungerprojektet eller gå in på www.hungerprojektet.se

Lycka till! // Lina Areblad

 

En reaktion på “Rädda världen med sociala medier – tre organisationer som vill väl

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen