Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Location, location, location

Imorse upptäckte jag en ny funktion i iOS7 som jag  älskar. Min iPhone ger mig en uppfattning om hur lång tid det kommer att ta att köra till den plats där jag har mitt nästa möte. Baserat på min kalender och min gps-position vet telefonen att jag inte redan befinner mig på jobbet dit jag ska! Genialt.

ios7 calendar

Plats eller ”Location” som kontext för digitala tjänster och marknadsföring i mobilen är otroligt hett just nu. Under de nästkommande åren tror jag att vi kommer att se många fler tillämpningar, framförallt när Internet Of Things får genomslag. (När våra ägodelar blir uppkopplade och medvetna om tid, plats, relation, funktion, temperatur och position.)

Här är fler exempel på platstjänster jag gillar:

  • Jag får en gratis Egg McMuffin på McDonalds när jag checkar in på Foursquare.
  • Google Now räknar ut bästa rutt baserat på var jag är och när jag måste vara framme.
  • Med Google Indoor Maps kan jag dels navigera, dels hålla reda på var mina vänner befinner sig på t.ex flygplatser och stora varuhus.
  • Med platsbaserade shoppinglistor kan jag få hjälp att se på vilken hylla i butiken mina varor finns.
  • Toyota Prius meddelar när något behöver servas på bilen och tar själv fram en karta med verkstäder i närheten.
  • Med appen Tripit installerad postas det ett meddelande till vänner och familj när jag kommer hem från en utlandsresa.
  • Med navigeringsappen Waze kan jag få erbjudanden från bensinmackar, caféer och restauranger baserat på vart jag är på väg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen