Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Hur vi förändrade vårt sätt att bedriva digital marknadsföring

Har ni varit med om att någon annan har stått och presenterat en success story från ditt arbete och du har tänkt: Herregud, är det där oss han beskriver? Det hände mig igår på konferensen #emetrics. Vår analysbyrå Countquest gav en halvtimmes case study av hur vi det senaste året har gått från tvådimensionell conversion tracking – till marknadsföring i fler dimensioner.

Utdrag ur presentationen som Countquest höll:

So even if Scandic had a performance based payment model in place, they had to pay for conversions they knew belonged to another channel. Each month they’d look at the results given get from their vendors and compare them with their own figures.

The numbers never added up.

Den största utmaningen för oss var spårning och analys. Om du tänker dig misstaget att jämföra äpplen och päron, så jämförde vi russin med meloner. Men vi slog näven i bordet och gjorde om och gjorde rätt – nu har vi ett nytt perspektiv på digital marknadsföring. Både internt och hos våra digitala partners!

  • Before: Marketing tried to get as many users as possible to the site, and hoped that someone would convert.
  • After: Marekting reaches out to people who actually want to convert.

Vill du veta mer om hur vi gjorde, vilka verktyg och system vi köpte in och vad de innebar? Säg till så tar vi en fika.

5 kommentarer på ”Hur vi förändrade vårt sätt att bedriva digital marknadsföring

  1. Jepp. Det har jag faktiskt. Till exempel när du beskrev sättet som vi/jag krishanterade Skandiabankens driftstopp på FB. Den beskrivningen och berömmet betydde mycket just då. Tack.

    Med vänlig hälsning, Johan

  2. Hej Jeanette! Jag har aldrig drivit ett hundcafé men jag brukade besöka ett som låg vid Mariatorget. Dock är det stängt nu, pga för lite kunder :(
    Vet inte om några andra på rak arm…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen