Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Att mäta för mätandets skull

Mät inte för mätandets skull, läste jag hos @deeped häromdagen. Det sög till i maggropen när jag tänkte på hur vanvettigt mycket på jobbet som kretsar kring mätning just nu. Som de flesta arbetar vårt eCommerce-team med förbestämda datum för sajtreleaser, och jag slåss för att få med mina krav.

Mina många mätningsprojekt

Först har vi Adobe Tag Manager, ett tillsynes harmlöst projekt för att underlätta att lägga in tredjepartsspårning på våra webbar. För samarbetspartners, annonseringskampanjer och retargeting behöver tredje part kunna spåra kunders beteende på vår sajt och få information i realtid när en konvertering har skett. Här funkar inte sammanställda rapporter en gång om dagen från SiteCatalyst. Där kommer Tag Man in i bilden. Som en riddare på vit häst ska den tillåta oss att tidsstyra, testa, redigera och uppdatera spårningsscript och se till att de är intakta och ”fyrar av” vid rätt tillfälle. Projekt Tag Man har tagit hur många konsulttimmar som helst, är inte säkert att kunna lanseras i tid och kostar utöver detta ca 52 000 kr om året bara i licens.

Projekt nummer två är Marin Software, som hittar outnyttjade sökord i vår sökmarknadsföring på Google, bygger länkar automatiskt och vars algoritm räknar ut vilka bud vi ska lägga oss på baserat på en cost per acquisition. Det här ska bli riktigt spännande eftersom jag har som mål att lyfta våra Googleintäkter med 100% under 2012. Man betalar en procentsats av sin media spend i licenskostnad för denna mjukvara.. ouch.

Tredje analysrelaterade projektet är att sätta upp ett nytt affiliatenätverk, Zanox. Förutom programbeskrivning, produktion av material och utbildning så behöver vi även lägga in trackingpixlar på tacksidorna på alla våra webbar. De reagerar på slutförda köp som skett om sista klicket var en affiliateannons, och rapporterar information om tid, belopp, hotell o.s.v tillbaka till Zanox.

Attribution Across Multiple Screens

Multi-Channel Attribution..

En konsument kan ju gå in i en butik och klämma och känna på produkterna för att sedan handla samma sak på webben, likaväl som någon kan klicka på tio av dina webbTV-annonser men ändå göra en Googlesökning för att hitta till dig precis innan de konverterar. Detta kallas för Multi-Channel Attribution (MCA). Jag har hittills mest brottats med utmaningen MCA – Across Digital Channels (email, ppc, affiliate, social media, display.) Jag har försökt förstå hur användarna rör sig mellan olika kanaler, dels för att kunna göra smartare investeringar och mer rättvisa ersättningar till partners, men också för att producera bättre kommunikation om jag vet hur kanalerna påverkar varandra, under vilka förhållanden den ena funkar bättre, i vilket läge kunden är när de konsumerar varumärket osv. Man kan t.ex upptäcka att man har email, SEO och social media att tacka för att man sålt en hotellnatt via sökmotorannonsering.

…mellan olika skärmar

Som grädde på moset lanserar vi snart ett mobilanpassat bokningsflöde, vilket betyder att vi får 7 nya report suites i SiteCatalyst, men där mobila och desktopsajterna inte möjligen kan samköra statistik med varandra om varifrån besökarna kom och från vilken kampanj. Så nu blir det till att sätta tänderna i Multi-Channel Attribution – Across Multiple Screens.

Har du erfarenhet från att värdera olika digitala insatser? Jag tar gärna emot tips och råd.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen