Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

7 sätt att mäta värdet av Sociala Medier

I torsdags var jag med i artikeln ”Svårt att mäta värdet av sociala medier” i tidningen Computer Sweden. Så här uttalade jag mig:

Ledningen vill se siffror på ökad trafik och ökade inkomster, men det är jättesvårt att ta fram sådana resultat. Man måste titta på andra saker, säger Therese Reuterswärd

Rättelse – det är inte jättesvårt. Det är jättefel. Ingen ställer väl krav på dig att värdera dina relationer och vänner i pengar? Ändå vet du att det ni har är ovärderligt. Här kommer råd till dig som undrar vad värdet är av satsningar i Sociala medier och hur det kan mätas.

7 sätt att mäta värdet av Sociala Medier

  1. Förstå att satsningar i Sociala Medier inte kan jämföras med t.ex en annonskampanj. Det är inte antalet som nås av budskapet som är det viktigaste, utan hur många och vilka man lyckas involvera. Glöm Return on Investment. Det här är Return on Involvement. 10 kommentarer på er företagsblogg kan vara mer värt än 1 000 besökare på er sajt.
  2. Har ni förstått att kunderna bestämmer vilka ni är? De styr i slutändan ert produktutbud, de talar med varandra, de kritiserar, vidarebefordrar, rekommenderar, skvallrar och kommenterar.
  3. Gör det inte svårare än det behöver vara. Läser du den här bloggposten för att du verkligen vill se Return On Investment innan du beslutar dig för om det är värt att närvara i Sociala Medier?  Då har ni börjat i fel ände. Inse att det pratas om ert varumärke på en arena där ni inte är närvarande. Vill ni ändra på det?
  4. Börja lyssna, bevaka, filtrera, följ, prenumerera och läs. Bestäm vilka områden som är prioriterade för just er. Tack vare de sociala nätverkens natur är det ofta mycket lättare att kartlägga ålder, yrkeskategori och preferenser i dessa kanaler, än vad det är att gissa sig till vilka som nappat på en affisch på stan.
  5. Etablera närvaro på rätt plattformar. Att närvara på den nischade communityn bondeliv.se kanske ger ditt företag större möjlighet till engagemang än vad ni skulle uppnå genom att börja Twittra. Om rätt personer nås av ditt budskap och vidarebefordrar det till alla sina vänner kan det få oväntat genomslag.
  6. Fråga era kunder, fans (Facebook) followers (Twitter) och prenumeranter (Blogg) vad de vill ha av er. Möt målgruppen på deras planhalva! Och var inte rädd för negativ respons. Nu har ni möjlighet att bemöta den.
  7. Börja mäta! Sätt värden på varje visning av er fanpage på Facebook,  på hur många som läser er blogg och hur många som kommenterar. Hur många har vidarebefordrat era tweets? Hur många produktrecensioner har skrivits, hur många är positiva eller negativa? Hur mycket omnämningar har ni jämfört med konkurrenten? I vilket nätverk ”surras” det mest kring era produkter, hur många followers har ni, hur många har blivit prenumeranter på ert blogg-feed sedan senaste inlägget? Det finns hundratals mätetal som är mer eller mindre relevanta för er organisation. Här finns en bra lista med 100 saker att mäta.

Nästa bloggpost kommer att presentera olika verktyg, tjänster och sajter som hjälper dig att genomföra alla ovan nämnda aktiviteter! Vill du läsa mer finns en bra artikel (också i Computer Sweden) som heter ”Så mäter du värdet av sociala medier

6 kommentarer på ”7 sätt att mäta värdet av Sociala Medier

  1. Hej Therese!

    Visst är det så att man kan ge sig in i social media utan en massiv investering (varken personell eller ekonomisk), och då inte behöva tänka strikt ROI utan jobba lite enligt trial and error. Men jag anser att så fort man börjar tänka kring social media som en investering, vilket jag tycker man bör göra relativt omedelbart, så bör man tänka på att kunna räkna tillbaka denna som vilken investering som helst.

    Att hitta ett avslut, definerat KPI och mål med sin hemsida kan kännas svårt, men jag kan trösta alla med att det är fullt möjligt.

    Jag har jobbat med en del kunder vars syfte med hemsidan är att upplysa, informera och sprida informationen vidare. Där har vi exempelvis jobbat med hur många sidor varje besökare har konsumerat, hur länge varje besök har varat, hur hög % av besökarna som är trogna återkommande samt arbetat med en sid-hierarki där de olika sidorna tilldelas olika poäng beroende på substans och relevans.

    Ha en strålande fortsättning.

    Vänligen,
    Magnus Lundin

  2. Tack för en bra post!

    Jag tror du sätter fingret på just det som är ett stort missförstånd idag – Social Media har givetvis målet ROI (Som i Return on Investment). Och mäter man inte det med utgångspunkt som mål, och sätter delmål därefter så är man mer eller mindre rökt i sin uppföljning.

    Att jobba med referensmätning kopplat mot faktiska avslut, cookie-tracking samt keyword-analys kopplad till faktiska avslut är ingen omöjlighet för företag idag. Men precis som i din post ovan är det många som rekommenderar företaget att släppa ROI till förmån för ROE och ROI no. 2.

    Jag passar gärna på att hälsa de företag som är intresserade av att fortfarande titta på ROI att kontakta mig på magnus.lundin AT gamsun-media.se då det verkar vara få som tror att det är möjligt.

    Ser fram emot ditt svar.

    God Jul!

    Vänligen,
    Magnus Lundin – http://www.Gamsun-Media.se

    1. Magnus – tack för din kommentar! Jag instämmer i att analyser och uppföljning grundat i ROI och KPI:er är eftersträvansvärt, om inte för annat så för att hårda siffror lever längre, går att multiplicera, lagra, jämföra och framförallt; sälja. Men visst kan det väl i många fall vara motiverat att liksom bara komma igång, och känna sig trygg i att andra värden som närvaro och relationsskapande, stiger? Det skulle också vara intressant att höra vad du anser kan gälla som ”avslut”, gärna för webbplatser som inte säljer någonting, t.ex fullföljt lead, medlemsregistrering m.m. Ser fram emot ditt svar (igen) :D

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen