Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

3 tips för bättre produktbeskrivningar i din #ehandel

Visste du att 20% av alla avhopp på ehandels-sajter beror på att besökarna tycker att produkterna är otillräckligt och dåligt beskrivna?

Om en besökare överger din ehandel och ger sig ut på Google för att leta mer, eller bättre, information om din produkt så skulle de förmodligen hitta det. Hos en konkurrent. Än värre är om kunden handlar en produkt från dig i tron om att den besitter vissa egenskaper men känner sig missnöjd med sitt köp. Du blir en kund fattigare – och en retur rikare. Enligt en färsk ehandelsstudie beror en femtedel av alla avbrutna ehandels-köp på dåliga produktbeskrivningar.

Jobbar du med ehandel, andvändbarhet eller webbdesign? Här är 3 tips för bättre produktbeskrivningar.

Besvara besökarens frågor

Om ett värmeljus mest utmärkande egenskap är dess långa brinntid, skriv ut det. Om ett plagg har paljettklädda knappar i ryggen – visa det, om en väckarklocka har snoozefunktion – poängtera det. Skilj också mellan produktegenskaper och fördelar. Produktegenskaper är fakta om produkten (längd, mått, material, färg) medan produktfördelar är känslan, mervärdet, upplevelsen och funktionen produkten erbjuder.

SKALBYXOR_polarn
Utmärkta exempel på produktbeskrivningar som besvarar kundens frågor hittar man hos Polarn o Pyret.

Kom till saken

Alla kunder vill förstå vad det är de köper, så kom till saken. Varumärkes-tonalitet i all ära men ”Ljuvlig sensation av krämig njutning i ett sammetslent skal” säger inte besökaren någonting om vad de har framför sig (ansiktskräm, praliner?)  Att en pannlampa ”sitter som en smäck” eller är ”det bästa sen Garmin AX24” är inte heller relevant. Att pannlampan har marknadens längsta driftstid på 172 timmar och har fått flera utmärkelser för sin sköna passform  -det är bättre. Duktiga ehandlare lyckas väva in både fakta och fördelar i sina produktbeskrivningar.

Gör det lätt att jämföra produkter

För er som säljer produkter i olika material eller storlekar – tänk på att det är svårare att förmedla skillnader när kunden inte kan känna och klämma som i en fysisk butik. Kanske finns ett iPhone-fodral med eller utan fack för kreditkort, en kabinväska med eller utan paraplyfack, eller ett par strumpbyxor med eller utan tåförstärkning? Tveka inte heller att jämföra dina produkter med konkurrenter på marknaden. Den välinformerade ehandels-kunden har redan gjort sin hemläxa och vet vilka alternativ som finns. Men var försiktig – för många valmöjligheter kan leda till  beslutsångest och avbrutna köp, så balansera noggrant mängden produktjämförelser och förslag på liknande produkter.

Vill du läsa mer om hur företag lyckats och misslyckats med sina produktbeskrivningar? Här är en bra artikel: http://www.nngroup.com/articles/product-descriptions/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen