Jag har sett fram emot att få grotta ner mig i ämnet, även om jag är tvåa på bollen när det gäller den här nyheten. Bakgrunden är alltså att Google har börjat tillåta företag att köpa sponsrade länkar, s k Adwords, för sökfraser som är andras registrerade varumärken! Till exempel så skulle jag kunna köpa synlighet för en Electrolux-annons varje gång någon googlar på ”Whirlpool”.

Ska det vara på det viset?

PRV-bloggen läser jag: Enligt ett utslag i EU-domstolen i mars får ditt varumärke användas av dina konkurrenter som ett relevant sökord för att exponera deras sponsrade länkar. Som en följd av detta ändrar nu Google sin policy för annonsering och tillåter från den 14 september att man utnyttjar skyddade varumärken som sökord för att utlösa konkurrenters annonser.

Vem gör det?

Socialamedier.com berättas om att Interflora har drabbats då Euroflorist köpt annonser för ordet Interflora  (och för ”Blommogram”, vilket också tillhör Interflora) Ett annat exempel är Expert som har köpt sökordet ”Elgiganten”.

När vill man göra det?

Google argumenterar med utgångspunkt i att sälja andras varumärken till fler än en köpare hjälper konsumenten att hitta t.ex produktrecensioner och säljare av secondhand-prylar. De menar att konsumenten inte alltid vet namnet på varianter av varumärken (typ Blackberry, Xerox) och därför googlar ett namn för att se om andra alternativ kommer upp. Google nämner också att det är svårt för mindre företag att komma högt i det organiska resultatet, därför är synlighet bland de sponsrade länkarna fördelaktigt för mindre konkurrenter.

Ska man göra det?

I vissa branscher finns ett gentlemen’s agreement om att inte köpa varandras namn eftersom det driver upp annonspriserna och därför missgynnar både ägaren och konkurrenten.

Vad får man inte göra?

Dina konkurrenter får inte efter använda sig av missvisande annonstexter och missledande länkar. En adwords-annons är direkt missledande om rubriken utläses som ditt varumärkesnamn men länkar till ett annat företags webbplats.