Idag höll jag en keynote på Internet Expo & Digital Marketing. Den handlade om hur man kan använda sociala medier för att utveckla sin affär, bygga ett business case och integrera sociala medier i sin marknadsstrategi. Tack alla som kom och lyssnade! Ni får gärna kommentera nedanför om ni har fler frågor. Missa inte heller listan över bra länkar och case nämnda i presentationen.

Ledningen tror inte på nyttan av en närvaro i sociala medier. Hur övertalar jag dem?

Börja med skeptikerna – för sådana finns det alltid.  För att övertala de som inte tror på en närvaro i sociala medier måste du bygga ett business case. Det svåraste med att formulera ett bra case är att relationer och förtroende tar tid att bygga. Visst brukar man kalla det realtidswebb för att poängtera hur snabbt man behöver reagera i sociala kanaler, men det är inte kampanjande. Man måste se en närvaro på den Sociala webben i ett lite större perspektiv, där företaget faktiskt skapar sig en digital identitet, ett digital varumärke.

Får man göra marknadsföring i sociala medier?

(Bild: Heineken) Ett lyckat arbete med relationsbyggande i sociala medier leder till att du får tillstånd av kunden att komma dem inpå livet och att ta del av deras drömmar och önskningar. Med tillstånd att komma dem nära, har du också tillstånd att över en längre tidsperiod prata med kunden om produkter och tjänster som du tror kan vara relevanta för dem. Du har tillstånd att få berätta om dig själv. Och tillstånd att påkalla på deras uppmärksamhet.

När människor har en minnesvärd upplevelse av ditt varumärke är de mer benägna att köpa från dig igen – och du kommer att märka att även icke-kunder är mer benägna att rekommendera ditt varumärke än ett de inte alls känner till. (Läs: Därför är även vänner till dina fans av betydelse)

Sociala Medier för varumärkesarbete

Sociala Medier är väldigt bra för att engagera och skapa en känslomässig relation. (Även om många konsumentvarumärken även behöver traditionell massmedia TV, Print, OOH, för att ha en möjlighet att skapa kännedom om nya produkter. )

Dock gäller det att hitta en form och ett sammanhang som ingen sig på, och som inte tränger sig på. De kommersiella budskapen måste accepteras av publiken. Värdet för varumärket består i att kunna förknippas med en känsla eller kontext. Målet är att få målgruppen att associera dina produkter med känslor eller erfarenheter de skulle vilja uppleva med hjälp av dem. Tänk Rolex, Apple, Fredagsmys.

Man kan underhålla med musik, storytelling, humor, fillm eller skådespeleri. Eller utbilda, undervisa, tipsa eller isar eller guida kunden. Tänk vitvaruföretagens guider till hur man undviker vattenfläckar på glasen när man diskar. Eller skjortaffären som tipsar om hur man snyggast  knyter en fluga.

Människors relationer till sina vänner och till sina intressen kommer alltid att vara starkare än de mellan deras relationer till ditt varumärke. Så om du kan förenkla eller förstärka människors relationer till varandra eller till sina intressen blir varumärkesassociationen en fin biprodukt. (exempel: Nike+, Oriflame)

Sociala Medier och e-commerce

Det är viktigt att berätta vad kunden får hos er som de inte får någon annanstans. De blivande kunder som söker upp dig på nätet gör det för att de vill veta från andra hur nöjda de varit med din tjänst. Förenkla för dem genom att bädda in ratings and reviews. Var inte rädd för neutrala eller negativa recensioner, de produkterna konverterar ändå bättre än de utan recensioner alls. Om folk inte hittar vad de behöver för att fatta ett beslut så kommer de att leta någon annanstans. Experimentera med Facebookannonser – ni kan använda den fan base ni byggt upp för att för att visa kampanjerbjudanden enbart mot de som like:at er sida, de kommer förmodligen att vara mer benägna att konvertera = lägre CPO.

Sociala Medier och epost

Epost + Sociala Medier = superkraft

Epost och marknadsföring i sociala medier är som Batman och Robin. Båda var för sig effektiva, men superkraftfulla tillsammans.

  • Lägg upp ett optin-formulär på Facebook (Bild: Crocs)
  • Länka till den fliken i tweets och på LinkedIn. (Bild: cc_chapman)
  • Highlighta utvalda tweets från kunder och followers i de utskick du gör (Bild: Most retweeted this week)
  • Skicka ett dedikerat epostutskick som berättar om vad ni gör i sociala medier och vilka erbjudanden ni har. Breaking News!

Sociala mekanismer och sökoptimering

Nära köp – Social media underhåller och undervisar. SEO tar hand om kunden när den är redo att handla. Med en bättre sökposition får ni ökad konvertering – vilket i sin tur gör att ni kan minska CPO på Adwords och PPC.

Inlänkar – Om du lyckas skapa engagemang kring ditt varumärke kommer folk att retweeta, blogga och kommentera  – naturligtvis med en länk tillbaka till din sajt. Antal och kvalitet på inlänkar till din sajt är den allra viktigaste faktorn som avgör din position i sökresultaten.

Google Social Signals – Förutom relevanta nyckelord, en sida som laddar snabbt och har många inlänkar påverkas din ranking också av sociala signaler. Produkter och sajter som like:ats, retweetats och plussats kommer Google att premiera, dessutom mer och mer spås det. (Om det delats av många måste det ju vara mer relevant?)

SMO – Social Media Optimization, ej att förväxla med social SEO. News Feed Optimization är ett exempel. Optimera med hänsyn till Facebook Edge Rank.

Innehåll i ett Business case

  1. Sätt upp omvärldsbevakning – gör ingenting, få en känsla. Kanske hittar du här berättelser som kan blåsa liv i varumärket och användas som grund i framtida storytelling på nätet.
  2. Skriv ett business case för ett problem du vill se om ni kan lösa (Lågt snittordervärde, dålig grad av återkommande kunder, bristande produktkännedom)
  3. Hitta ett exempel på någon som gjort något liknande och jämför med din egen organisation
  4. Ta fram en plan för ett litet, koncentrerat, enkelt pilotprojekt, säkerställ att målen är mätbara
  5. Välj ut passande KPI:er
  6. Sätt en begränsad tidsperiod och beskriv hur du kommer att mäta resultaten

KPI:er för marknadsföring i sociala medier

  • Talking about this
  • Unlikes
  • New likes
  • Sentiment
  • Traffic
  • Dwell time (with your brand)
  • SEO rank
  • #sales
  • Varumärkeskännedom i målgruppen
  • Antal som bloggat om produkten
  • Klout