Här är tio tips för att lyckas med epostmarknadsföring. Tack Apsis för trendspaning, inspiration och ett mycket trevligt frukostseminarium.
- Segmentera för att få upp till 67% högre klickfrekvens. Du måste inte kategorisera samtliga individer i databasen för att det ska löna sig.
- Realtidsmarknadsföring. Lägg in dynamiskt innehåll som uppdateras i samma ögonblick som mottagaren öppnar mejlet. Ex nyheter, Facebook-flöde, aktuellt väder.
- Sprid budskapet i övriga medier: Instagram, Facebook. Annonas i tidningar. Spridningen kan ökas med 24% men fokusera på EN call to action.
- Mobilanpassa! 40% läser epost i mobilen varje dag.
- Testa ämnesrader, tider, innehåll, frekvens osv. Detta är den mest effektiva insatsen för bättre resultat.
- Uppmana till att ringa till kundtjänst men mät även dessa samtal.
- Gör isolerade kampanjer som bara marknadsförs via epost. På så sätt kan ni se effekt och ROI från kanalen.
- Skapa kuponger som är unika för epost som kanal för att följa upp på dess effektivitet för försäljning.
- Rörligt innehåll är uppskattat, laborera med animerade giffar, det fungerar i det flesta e-postklienter förutom Outlook 2007
- Följ stegen till konvertering. Var finns tappen mellan Skickat – öppnat – klickat – surfat – köpt – kom tillbaka?
Animerad gif i ett epostutskick:
Bra tips om e-postmarknadsföring av @TrulyTherese http://t.co/kosTNg87
10 tips för bättre epostmarknadsföring http://t.co/rx8jKADU