Här är tio tips för att lyckas med epostmarknadsföring. Tack Apsis för trendspaning, inspiration och ett mycket trevligt frukostseminarium.
20130207-093642.jpg

  1. Segmentera för att få upp till 67% högre klickfrekvens. Du måste inte kategorisera samtliga individer i databasen för att det ska löna sig.
  2. Realtidsmarknadsföring. Lägg in dynamiskt innehåll som uppdateras i samma ögonblick som mottagaren öppnar mejlet. Ex nyheter, Facebook-flöde, aktuellt väder.
  3. Sprid budskapet i övriga medier: Instagram, Facebook. Annonas i tidningar. Spridningen kan ökas med 24% men fokusera på EN call to action.
  4. Mobilanpassa! 40% läser epost i mobilen varje dag.
  5. Testa ämnesrader, tider, innehåll, frekvens osv. Detta är den mest effektiva insatsen för bättre resultat.
  6. Uppmana till att ringa till kundtjänst men mät även dessa samtal.
  7. Gör isolerade kampanjer som bara marknadsförs via epost. På så sätt kan ni se effekt och ROI från kanalen.
  8. Skapa kuponger som är unika för epost som kanal för att följa upp på dess effektivitet för försäljning.
  9. Rörligt innehåll är uppskattat, laborera med animerade giffar, det fungerar i det flesta e-postklienter förutom Outlook 2007
  10. Följ stegen till konvertering. Var finns tappen mellan Skickat – öppnat – klickat – surfat – köpt – kom tillbaka?

Animerad gif i ett epostutskick:

Sprid gärna vidare!
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someoneBuffer this page