Alla digitala marknadsförare, oavsett om man är veteran eller nybörjare, har insett att epostmarknadsföring är överlägset när det gäller allt från att generera leads, samla in bidrag, få in registreringar till ett event eller att konvertera till försäljning.
Kunderna bekräftar, kolla t.ex på enkätsvaren från E-barometern 2014 – nästan 60% av de tillfrågade säger att de föredrar att ta emot erbjudanden från e-handelsföretag via e-post:
Undersökningen bekräftar också att hela 57% av kunderna skummar och läser epost från företag, när innehållet verkar intressant:
Hur hög är er öppningsgrad?
Företag som inte lyckas få mottagarna att öppna sina epostutskick har ett knivigt utgångsläge. Mina tips till er (förutom att skapa mer intressant innehåll.. vilket är en bloggpost i sig) är att ”tvätta ren” den kunddata ni har, öka relevansen, segmentera hårdare, förbättra ämnesrad, utskicksfrekvens och testa andra tidpunkter för mejlen att skickas.
Fortsätt optimera tills ni åtminstone uppnått industristandard för er bransch. Jag har bifogat lite statistik nedan för att hjälpa er att få koll på läget. Har ni redan en öppningsfrekvens på 59% eller mer? Då kan ni ta ledigt resten av dagen.
Industristandard för öppningsfrekvens:
Industry | Open | Click |
---|---|---|
Beauty and Personal Care | 20.72% | 2.82% |
Business and Finance | 20.68% | 3.14% |
Computers and Electronics | 24.65% | 2.83% |
Consulting | 18.78% | 2.57% |
Creative Services/Agency | 23.65% | 3.36% |
eCommerce | 17.35% | 3.0% |
Education and Training | 22.49% | 3.42% |
Entertainment and Events | 20.93% | 2.51% |
Gambling | 18.72% | 2.04% |
Government | 25.69% | 3.64% |
Health and Fitness | 24.27% | 3.64% |
Hobbies | 30.71% | 6.65% |
Home and Garden | 26.44% | 4.40% |
Marketing and Advertising | 18.81% | 2.44% |
Non-Profit | 25.12% | 3.25% |
Retail | 23.16% | 3.26% |
Software and Web App | 21.86% | 3.26% |
Sports | 26.57% | 3.91% |
Om du som läser ansvarar för epostmarknadsföring på ditt företag så det vore jätteroligt om du ville dela med dig av er öppningsgrad i kommentarerna. Min erfarenhet är att både öppnings- och klickgrad ligger rätt mycket högre i Sverige, håller du med?
30-35% låter jättebra. Kul! Och tack för att du läser.
Har en optikbutik med pytteliten nätförsäljning. Skickar cirka 3000 mejl / gång (4-5ggr/ år) och har en öppningsgrad på 30-35%. Har inte haft någon segmentering, men ska så klart börja finjustera här framöver. Tack för alla fina blogginlägg Therese!
Hej! Intressant, ser även en annan aspekt av e-postmarknadsföringen i diagrammet som jag tycker står ut. Att 30%, dvs 1/3del av undersökningsbasen slänger eposten UTAN att ens öppna! Och då är det ändå indivder som har e-handlat tidigare, om jag läser rätt? Jag hade nog förväntat mig att den andelen skulle vara betydligt lägre…. Det hade ju även varit kul att få reda på hur stor del av de som ”skummar för mer info” verkligen agerar och köper på utskicken.
Jag jobbar på ett globalt B2B företag, med användare som prenumererar på våra tjänster och alltså betalar en månadsavgift för vårt online-verktyg. De nyhetsbrev vi skickar till befintliga kunder brukar ligga runt 20%. Vår känsla är att det borde ligga högre då våra befintliga kunder redan har intresse av vår information… Hur skulle ni andra se på det?