Tävlingar baserade på fotobidrag i appen Instagram är bland det enklaste ett företag kan genomföra. Men som vanligt finns det fallgropar. Läs vidare för mina bästa tips för tävlingar på Instagram!
-
Välj en bra hashtag
Hashtaggen som ni samlar alla bidrag under ska vara unik och ha koppling till ert varumärke och till själva tävlingen. Som alltid med hashtaggande går det inte att förhindra hur folk väljer att använda dem, men ni kan undgå de värsta fallgroparna genom att lära av varnande exempel.
-
Testa!
Gör testcollage, A/B-testa olika hashtaggar mot existerande followers och bolla olika tävlingsupplägg med målgruppen innan ni skrider till verket. Jag har tidigare bloggat om vikten av test.
-
Gör det inte för krångligt
Tävlingsreglerna ska vara uppenbara och uppriktiga. Om bilderna ska kunna användas länge och kommersiellt rekommenderar jag att undvika tävlingsmotiv med personer/ansikten. Och glöm inte att personerna som tävlar måste ha en publik profil för att kunna delta, annars kan ni inte se tävlingsinläggen.
-
Erbjud alternativa sätt att delta
Instagram kanske inte är så utbrett i målgruppen som ni tror? När vi körde Instagramtävling i våras fick vi in 1000 bidrag, varav 500 var via mejl!
-
Du får det utfall du förtjänar
En tävling som involverar sociala komponenter (oavsett kanal) blir inte bättre än ditt varumärke är trovärdigt/ansett och blir bara så bra som sitt genomförande och kvalitet. Varnande exempel: Centerpartiet och Niveas ”Outfit of the Day”
Det finns alternativ till att utlysa en tävling, vilken ofta kräver en jury, tävlingsvillkor, tidsgräns, vinnarutlysning m.m. Ett exempel är att belöna en taggad Instagram-bild i veckan genom att göra den till er omslagsbild (cover photo) på Facebook. Den bekräftelsen är åtråvärd, och arbete och kostnad är minimal! Det är också ett sätt att ta tempen på kvalitet, mogenheten och villighet att bidra.
Lycka till!
