Du har väl läst del 1 av Fallgropar i digital marknadsföring? Här är del 2  med fler tips och råd för att inte fatta fel beslut när man planerar en digital kampanj.

Bli förtrollad av tanken på nykundsbryt

Strävan efter att uppnå högre försäljning kan göra att vi glömmer bort våra återkommande konsumenter, medlemmar, ambassadörer och lojala followers. Mitt råd: Försäkra dig om att den hand som föder dig är de som tjänar mest på din kampanj. För Twitter, bloggar och Facebook finns tjänster som automatiskt skapar listor av dina ”top-fans”. Samma funktioner brukar finnas i nyhetsbrevs-tjänster för de som oftast öppnar och läser.

Ingen hänsyn till synergieffekter

Flera företag som jag har arbetat med har gjort marknadsaktiviteter i fel ordning, utan hänsyn till synergier. Judith skriver om det som att ”INTE ta hänsyn till den totala digitala logiken”. Beroende på bransch ser kanalmixen olika ut, men jag tycker att man ska börja med epostmarknadsföring gentemot sina mest trogna kunder med erbjudande om exklusiv VIP-info eller förhandssläpp.

Sociala Medier är tacksamt för att skapa intresse, buzz och länkar tillbaka till sajten där köpet sker. Och glöm inte att är optimera landningssidorna för utvalda sökord innan de publiceras. Appar, tävlingar och spel är engagerande komponenter som kan lyfta medvetenheten. Sedan kommer kanske TV, print och Outdoor vilket kommer att driva ännu mer sökningar på Google. Visste du att 71 % av smartphone-användare som ser en TV, print eller onlineannons gör en sökning på varumärket på mobilen?

Mobilen är annars ofta det man plockar upp när man är nära ett köp. Mobila sökkampanjer, SMS-utskick och Location Based Services är exempel på initiativ som passar bra (OM du har en sajt som kan konvertera mobila besökare!) För att få draghjälp kan ett Affiliatenätverk vara ett bra komplement för att driva din kampanj och din försäljning.

Ett annat tips är att göra e-postutskick unikt för de allra senast anmälda till ditt nyhetsbrev. De är mest benägna att agera med innehållet.  Glöm inte att anpassa utskicken till mobila enheter. Mejlutskick som görs en bit in i kampanjen kan med fördel innehålla inlägg, bidrag, recensioner och bilder som lagts upp av andra konsumenter på tex Facebook, Flickr och Pricerunner.

Glömma bort spårning

Glöm inte att sätta spårning på länkar som postas på externa sajter under kampanjen; i nyhetsbrev, hos partners och i sociala medier. Klicka här för att en guide i hur man spårar inkommande trafik.

Oklar call-to-action

Att ha oklara call-to-actions i digitalt material brukar kännetecknas av att det finns en vitsig reklamcopy i bannern/filmen/bloggen men ingen uttalad anledning till varför användaren ska klicka och köpa. Tänk ETT budskap, även i epost. Förenkla, gör klickvänligt, lätt att dela, retweeta och spara.

Inte lyssna på reaktioner

Dålig konsumentinteraktion i samband med kampanjen. Sker oftast för att man är så lättad att allt är lanserat och klart. Om det är någon gång det är viktigt att fånga upp kritik mot dina produkter så är det under pågående reklamkampanj! Glöm inte bort att läsa och svara i sociala forum och på recensions- och prisjämförelsesajter.