Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Bra att veta om ehandel i Finland

Min rundresa till länderna i koncernen går vidare! Just nu är jag i ett smällkallt Helsingfors och gläder mig åt att mina kollegor är ivriga att satsa ännu mer på både sökmarknadsföring och sökoptimering. Det finns verkligen möjligheter där, och ett tillfälle att attrahera kunder från andra nationaliteter så som Ryssland och Asien.

Detta har jag lärt mig om ehandel i Finland

  • I Finland är det emot lagen att kommunicera att saker är gratis. Som ägare till en webbshop får du alltså inte erbjuda en gratisnatt eller ”Free shipping”. Däremot går det bra att annonsera för ”Wifi utan kostnad” och ”Frakten ingår”.
  • 84% av alla hushåll i Finland har tillgång till Internet. Motsvarande i Sverige är 91%.
  • Det finska näringslivet lägger 13.8% av sin mediabudget på Internetmarknadsföring.  Detta är lägst i Norden.
  • I Finland gör en genomsnittlig invånare inte mindre än 140,8 sökningar på Google per månad. Siffran är högst i Norden, den genomsnittlige svensken gör 112 sökningar/månad.
  • Företagens investeringar i sökmarknadsföring växer inte lika snabbt i Finland som i de andra Nordiska länderna.
  • Helsingfors är Design Capital of the Year under 2012 och blev nyligen utsett till världens mest intressanta resmål av New York Times.
  • I Finland är utbredningen av betalning med internetbank på nätet bland de största i världen.
Molntjänster
Frukostmöte

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen