Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Så följer du upp din Twittertävling

Så du har genomfört din första tävling på Twitter? Då är det dags att följa upp! Eftersom du har insett att Twitter har en livslängd på ca 10 dagar så har din tävling varit kort och intensiv under ca 2-4 dagar. En tävling som har en viss känsla av att det är brådskande brukar också generera mer engagemang.  Lägg även märke till att de gratistjänster som kommunicerar direkt mot Twitters API (inkl search.twitter.com) endast  kan ta fram statistik för den senaste veckan. Om du vill spara och analysera  data som är äldre än detta måste du välja en annan tjänst, t.ex TheArchivist.com

Exempel från Squawk.com

Verktyg för uppföljning

  1. Squawq.com
  2. Backtype.com
  3. Twitalyzer.com
  4. Icerocket.com

Squawk, Backtype och Icerocket kan med fördel användas utan att du behöver autentisera dig med ett Twitter-ägarkonto.  Jag gör ibland tävlingar i samarbete med andra Twitterkonton och då har man ju inte tillgång till deras rådata och kontostatistik på samma sätt. Teoretisk räckvidd för en hashtag eller en viss länk är det svåraste att räkna ut. De flesta gratisverktyg begränsar sig till max 50 tweets tillbaka, och det är svårt att själv beräkna trolig räckvidd.  För att få ut ”Effective reach” för ett givet tillfälle måste man räkna ut sannolikheten att twittraren kommer att bli retweetad eller omnämnd. Twitalyzer har data om en användares Effective Reach vilket man då kan multiplicera med så många tweets som användaren i fråga har postat. (Otroligt tidsödande att göra det för var och en av personerna som retweetat ditt budskap..)

Exempel

De här siffrorna fick jag fram för tävlingen #ArtOfCooking som vi genomförde i bl a i samarbete med @Receptomaten
  1. Tävlingen nådde sin peak den 14 Oktober.
  2. Receptomaten var den mest bidragande Twittraren. Hans namn förekom i 53 tweets som även innehöll taggen #ArtofCooking
  3. Sidan där tävlingen beskrevs  (en rekommendation är att sätta upp en dedikerat landningssida) fick ca 70 000 impressions.
  4. Länken som under Twittertävlingens gång genererade mest klick var Receptomatens inlägg. Den fick enligt Backtype 46 klick, alltså i snitt 1 klick för varje tweet där den förekom.
  5. Antal unika besökare på Receptomatens blogginlägg var ca 300 stycken [inväntar besked om hur många som kom från Twitter].
  6. 26 personer skickade in bidrag i Receptomatens tävling.

Om du bara är noga med att #hashtagga din tävling så kan du följa upp både spridning och klick  mycket enkelt. Om du inte använder en hashtag så säkerställ att du kan söka på unikt ord eller fras. Lycka till! Och glöm inte att notera hur mycket din egen följarskara ökar under tävlingens gång..!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen