Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Rikta annonser mot existerande kunder med Facebook Anpassade Målgrupper

Känner du till Custom Audiences på Facebook, att du som annonsör kan ladda upp egna listor med adresser, epost- eller telefonummer och få dina annonser att riktas mot just dessa Facebookanvändare?

Vill ni öka engagemanget på er Facebook-sida eller till er app, så kan annonser visas bara för de kunder som inte redan har like:at eller följt er. Relevansen ökar, och marknadsföringen upplevs förhoppningsvis mindre påträngande.

Så här använder du Anpassade målgrupper:

  • Identifiera personer, medlemmar, prospekt eller en delmängd av kunder som du vill styra din annonsering mot. Det kan t.ex vara early adopters, nya kunder, engångsköpare, vilande, trogna, storkonsumenter, prospekt o.s.v.
  • Klistra in listan i Facebooks Power Editor för att starta matchningen mot användarkonton på Facebook.  Systemet kommer att jämföra din (krypterade) data mot sina aktiva användare, och bygga en “audience” i ditt konto med personer som matchar din lista. Facebook får aldrig kundlistan i klartext och den ligger aldrig på Facebooks servrar. Den krypterade datan tas också bort efter att matchningen mot användarkonton är klar.
  • Personer i er kunddatabas som ni varken har ålders- eller geografisk data om, kan målstyras mot ändå genom att kombinera Facebooks  vanliga annonsfilter (som stads-, land, intresse och ålder) med listan du laddar upp.

Jag ser fram emot att prova, det känns som ett riktigt effektivt sätt att målstyra innehåll i annonser baserat på egen CRM-data, t.ex köphistorik. Vilka fler idéer och tillämpningar kan ni komma på?

 

5 kommentarer på ”Rikta annonser mot existerande kunder med Facebook Anpassade Målgrupper

  1. Nu är inte annonsering min specialitet men blev positivt överraskad av att de använder hashning av e-postadresser etc innan de skickas till Facebook så att de bara kan matcha information de redan har och inte får in ny information i sina system. Sen blir jag alltid nyfiken på när det är okej att göra överföring av personuppgifter till tredje land. Facebook är ju iofs med i Safe Harbor så det borde underlätta.

    1. Safe Harbor är ramverk för att underlätta överföring av personuppgifter till länder utanför EU. Se http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/tredjelandsoverforing/#8 där det står:

      8. Vad är Safe Harbor-principerna?
      Det är en samling frivilliga regler om personlig integritet och dataskydd som har tagits fram och beslutats av USA:s handelsdepartement (Department of Commerce – DoC). Organisationer i USA kan anmäla till departementet att de ansluter sig till dessa regler. EU-kommissionen har bedömt att reglerna (med tillhörande frågor och svar) utgör en adekvat skyddsnivå. Det är därmed tillåtet att föra över personuppgifter från EU/EES till organisationer i USA som har anslutit sig till reglerna. På USA:s handelsdepartements webbplats finns en lista över företag som anslutit sig till Safe Harbor-principerna.

      Med andra ord är det till för att underlätta så att det inte sker brott mot PUL.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen