Jag hjälper en myndighet med sin närvaro i sociala medier och inser att de sedan vi sågs har använt annonsfunktionen Sponsrade inlägg* för att få ökad spridning. Tyvärr fylls nu sidan av kommentarer från upprörda anhängare som skriver ”Jag har sagt tidigare att jag INTE vill ha er djävla reklam!!” och ”Jag har f-n inte valt att ni skall synas på min wall, försvinn!!”
Ska man bemöta eller låta ligga?

Vad ska jag ytterligare rekommendera, förutom att alltid målgruppsinrikta inläggen mot personer som kan tänkas finna erbjudandet och innehållet intressant?
Föregående inlägg
Onlinemarknadsföring på Medieinstitutet
Nästa inlägg
Stänga ner generisk PPC - första utvärderingen
Du kanske också är intresserad av
- 9 år sedan
- 9 år sedan
- 9 år sedan
Intressant! Har inte tänkt på ifall man kan anmäla reklam som ”not relevant for me” inuti Facebook. Måste testas.
Varför skulle någon gilla en myndighet som riksgälden på facebook? Varför? Varför?
Det är en jättesvår avvägning. Jag tror att det är viktigt att dels använda den där kopplingen till vänner, dels se till att meddelandet faktiskt betyder något för mottagaren.
Att folk upprörs av reklam är ren idioti. Alla behöver få in pengar på något sätt, och reklam är antagligen det bästa sättet. Att ha en betaltjänst där man slipper reklamen är förvisso helt klart ett alternativ, men jag tror ärligt talat att det blir ett ganska dyrt abonnemang.
Det stora problemet, som jag anser, med sponsrade inlägg är att den som standard alltid riktar mot ALLA. Jag brukar alltid plocka bort så att det endast går mot vänner och vänners vänner. Självklart får man en mindre målgrupp men annonsering som visas eftersom ”en vän gillar sidan” tas nästan alltid emot mycket vänligare… Personligen tror jag att de sponsrade inläggen kommer bli ohållbara om man kör mot en okänd, stor målgrupp eftersom användarna redan nu är trötta på det.
På datorn kör jag Adblock Plus så ser inte reklam. Ser jag reklam som inte är lämplig för mig anmäler jag den bara för att jag är så trött på den. Vill verkligen inte se reklam och blir än mer irriterad när det framgår att någon riktat den mot mig men misslyckats. Tillhör de som gärna betalar för Facebook för att slippa reklam – om det bara gick. Betalar för App.net även om jag knappt använder tjänsten. Stödjer den för att visa att intresse finns för den typen av tjänster.