Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

What did YOU ship today?

Har ni läst det där blogginlägget av Seth Godin där han raljerar över digitala marknadsförare och social media managers, om hur vi fyller våra dagar med konferenser, analyserande och twittrande men de facto inte levererar ett enda projekt? Så känner jag just nu. Vad hände med min eminenta mobilstrategi som aldrig kom längre än en powerpoint? Varför har jag inte börjat kravställa på eCRM-lösningen som jag själv tog initiativ till? Och planen att expandera i Ryssland, som jag fyllde fyra A4 med, den har inte rört sig en centimeter sedan September.

Vad hindrar dig från att ”ship”?

  1. Ledarskap – Utan mål, resultatansvar, förväntningar, krav, deadlines eller uppmuntran blir man helt enkelt inte tillräckligt motiverad för att leverera.
  2. Ensamhet – Jag återkommer ofta till det här med att vara ensam med idéer och uppslag. Mitt tips är att liera sig med någon som brinner för att åstadkomma samma saker. Team up!

Vad gör man istället? Säkert inte komplett oviktiga saker; administration, felsökning, analys, support och uppföljning, men som Seth Godin skriver..

…what have you shipped?
What have you done with your connection skills that has been worthy of criticism, that moved the dial and that changed the world?

Go, do that.

En reaktion på “What did YOU ship today?

  1. Bra inlägg, kan skriva under på bägge orsakerna.

    Vad gäller ensamhet så är något jag lärt mig att lägga kraft, tid och energi på de som är genuint intresserade och uppskattar dina idéer och förbättringsförslag. Det tar för mycket tid och energi att försöka släpa folk genom dörren, använd energin och tiden på de som frivilligt knackar på och vill in, det lönar sig i längden och i synnerhet din egen motivation.

    Vad gäller brist på ledarskap i form av avsaknade riktlinjer, mål och motivation så tror jag ofta att det bottnar antingen i okunskap eller ointresse hos den som ska leda. Vid behov försöker jag överbrygga avsaknad av extern motivation med intern motivation, dvs. att prioritera saker som jag tycker är kul och intressant, det brukar hjälpa att få saker ”shipped”.

    Ett tredje hinder upplever jag är beroende av andra resurser för att kunna genomföra mina idéer. Därför brukar jag försöka lägga mest kraft på de idéer som kräver minst resurser samt komplettera min egen kompetensprofil för att minska mitt beroende av andra för att få saker ”shipped”. Ett annat sätt är att försöka sälja in idéen till någon med budget att ta in externa produkter eller resurser för genomförandet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen