Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Okategoriserade

Ni har väl mobilanpassat er sajt?

MobiltelefonCoca-cola.se, Wasabröd.se och Bonnier.se är tre sajter som inte fungerar att surfa till i en mobiltelefon. Har ditt företag tänkt på att ni har mobila besökare? En färsk undersökning av de 34 största svenska varumärkena avslöjar många brister.

Tre fjärdedelar av alla svenskar mellan 9-79 år använder mobiltelefon en genomsnittlig dag. Företaget More Mobile Relations har nyligen genomfört en undersökning av de 34 största varumärkessajterna i Sverige för att se hur många som har mobilanpassat sina hemsidor. Tre frågor ställdes;

  1. Har varumärket/företaget en speciellt mobilanpassad sida?
  2. Vidarebefordras man automatiskt till den mobilanpassade sidan via samma adress som på webben?
  3. Är mobilsidan anpassad för smartphones, dvs iPhone och Android som bl a använder tryckkänsliga skärmar?

Volvo Trucks mobilsajtAv de 34 testade varumärkena hade 50% en speciellt utvecklad sida för mobiler (t.ex. mobil.svd.se eller mobile.volvotrucks.com) och 26% kunde presentera en sida som var specialanpassad för smartphones (t.ex. ICA, IBM och Nike). Däremot har endast 3 sajter den funktion som automatiskt vidarebefordrar mobilens webbläsare till den mobilanpassade sidan. En nackdel som gör att få hittar till mobilsidan.

Följande svenska varumärkessajter erbjöd inte en mobilanpassad sida:

Alvedon, Apoteket, Apple, Black&Decker, Bonnier, Bregott, ClasOhlson, CocaCola, Electrolux, Fjällräven, GE, HellyHansen, Karolinska Institutet, Microsoft, Toyota, Wasabröd

11 kommentarer på ”Ni har väl mobilanpassat er sajt?

  1. Staffan, har kollat in din lösning Posiphone och tycker att det är ett supersmart koncept! Hur mkt säljer den? Tyvärr går den ju inte att implementera för bolag som Bauhaus eller Electrolux som har lite mer komplexa webbplatser och utbud.

  2. Det ska erkännas: jag talar i egen sak. Men kul att delta i debatt om mobilanpassad webb. Jag tror det behövs snabbladdade, enkla mobilversioner av företagens hemsidor. Därför startade jag http://www.posiphone.se som fixar detta enkelt och billigt. Visst, det går att vänta på att en hemsida laddas, och sedan zooma och bläddra runt till rätt länkar, men när man är mobil tror jag man har nytta av en enkel ”skyltfönster”-sajt många gånger. Tacksam för synpunkter!

  3. Hittade precis följande utdrag på Mashable, vilket inte säger något om vilken teknik som bör användas, bara att mobiloptimering borde vara en del av ett företags onlinestrategi:

    Gartner Research predicts that “by 2013, mobile phones will overtake PCs as the most common web access device worldwide.” Gartner believes that the number of smartphones or phones with web access will surpass 1.82 billion by 2013. The research firm warns publishers to be sure their sites are optimized for the mobile web or frustrated users will go elsewhere. KälIa: “Top Predictions for IT Organizations and Users”, Gartner Research.

  4. ”..the general answer is that I don’t actually believe in the ”Mobile Web” anymore, and therefore am less inclined to spend time and effort in a market I think is limited at best, and dying at worst” sade han.

    Vill inte tjafsa emot, detta är en alltför lång diskussion ;), men just Clas Olsson har inga objekt (flash) som inte fungerar i bättre mobiler.
    För de andra mobilanvändarna? Clas Olsson för nog förtydliga exakt VAD som skulle efterfrågas i mobilen. Beställa katalog kanske. Men åter igen går det enklare att göra via m.hitta.se eller 118 118 och en telefonist i andra ändan. För större delar av clasolsson.se-sajten (specifik betalningsmomentet som inte går över mobila klienter) fungerar inte – hur som helst.
    Men det finns lösningar för att bara formatera sidor på rätt sätt. Via operatörsstartsidor kommer många in via GWT. Google har inte marknadsfört sin GWT speciellt mycket i Sverige, men det är en OK lösning för att skapa rätt formaterade mobilsidor. Utan att behöva köpa mobilside-mallar: http://bit.ly/6xdDI1

  5. Russel Beattie sade alltså: ”Trafiken finns inte i den mobila webben och den kommer aldrig finnas där.”
    Visst kan man vänta med att surfa till HellyHansen tills man hittar en dator. Men företag som ClasOhlson tror jag skulle tjäna på att erbjuda en mobil version.

    Jag skulle också vilja se en undersökning av mobilanpassningen hos konsumentportaler som Prisjakt, Booli, SL, Systembolaget m.fl (som man kanske vill nå när man är på språng). Nu när smartphones står för allt större andel av den vardagliga mobila trafiken leder det förhoppningsvis till en mängd bra och spännande lösningar.

  6. Nä, detta köper jag inte. Förklara vilken information som ej primärt eftersökes hos m.hitta.se alt. 118 188 en 9-79 åring desperat kan vilja nå via sin mobiltelefon? Som inte kan vänta tills en dator finns tillgänglig?

    För affärsmobilbrukare med webbläsare är inte ovanstående mer än ett dataprisproblem. Vilket inte är ett problem om de så gärna vill se något på ganska begränsade Bonnier.se.

    Minns vad Mowsers Russell Beattie gjorde 2008 när han första gången lade handen på ”riktiga” mobila webbläsare – http://bit.ly/MjtaB

  7. Ja precis, tittar man t.ex på Microsoft och Apples svenska sajter så är det förmodligen en medveten strategi från deras sida.

  8. Jag anser att man idag inte behöver någon mobilanpassad site. Dagens mobila browsers är såpass kompetenta att de kan rendera en full htmlsida utan problem.

    Enda problemet är flash. Används det som startsida/splash bör man kunna gå förbi det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen