Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Tips för mobilanpassade epostutskick

Epost i mobilen har vuxit från en marknadsandel på 4% till 20% på två år. Desktop-klienter som Outlook och Thunderbird har backat med ungefär lika mycket under samma tidsperiod. Oavsett om det är en app eller mobilsajt som ni bygger för era kunder måste ni anpassa er epostmarknadsföring till den nya, mobila strategin. Har ni funderat på hur ni ska mobilanpassa era epostutskick?

Hur gör man mobilvänliga epostutskick?

  1. Lägg inte klickbara LÄNKAR för nära varandra. Då undviker du att läsaren med sina tjocka mobilfingrar råkar klicka på fel länk.
  2. Sätt tydliga TITLE-taggar på bilder, så att de i de fall mejlklienten inte laddar själva bilden, istället skriver ut din alternerande beskrivning.
  3. Skriv en lockande PREHEADER, de första raderna text som syns i mejlet – så att mobiler som tex iPhone får en fin förhandsvisning och inte texten “kan du inte läsa detta mejl, klicka här för webbversionen”
  4. Eftersom man generellt har mindre plats för ÄMNESRADEN i mobilen, fokusera på att hålla den kort. Och upprepa dig inte!
  5. Istället bör man bygga sina epostmallar med RESPONSIVE web design så anpassar sig fontstorlek, marginaler, bilder och navigation automatiskt efter skärmens storlek. Mail-appen på iPhone är en av de klienter som stöder detta. (Tack Per för tipset!)
  6. Om du inte väljer responsiv teknik, välj helst ett ENSPALTSFORMAT som är lätt att läsa i ett mobilfönster, skriver Gustav.
  7. Glöm inte att mobilanpassa även LANDNINGSSIDORNA till vilken länkarna i utskicket leder, tipsar Evelina
  8. Hjälp mig att komplettera! Skriv gärna i kommentarsfältet eller twittra mig dina bästa tips!
Google demonstrerar mejlklienten i nästa Android

På samma tema: How to search engine optimize a mobile website

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen