Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Social Media för B2B

Em amerikansk studie från i fjol visar att majoriteten av företagen inom B2B redan har både Twitterkonto, företagsblogg och övervakning på gång i Sociala Medier. Ändå är sannolikheten stor att just B2B-företag betraktas som “corporate”, opersonliga och främmande för både kunder och prospekt. Det finns mycket att vinna för B2B-företag som engagerar sig i dialoger, recensioner och diskussioner i sociala nätverk. Här är några tips på sociala aktiviteter för företag som verkar inom business-to-business:

Sänd Podcasts

Producera regelbundna radioprogram inriktade mot er industri och publicera på nätet. Varje avsnitt dedikeras ett ämne eller en nischprodukt inriktad mot den bransch ni verkar i. Via prenumerationer, e-postnotifieringar, RSS-feeds och t.ex Twitter och LinkedIn notifierar ni ert nätverk om att ett nytt avsnitt finns tillgängligt. Mer information om hur man producerar och sänder en podcast finns här hos Apple iTunes

Starta en företagsblogg

Den branschspecifika kunskap om innovationer, industrinyheter, råd&rön och produktutveckling som ni besitter kan utnyttjas för att sprida kunskap om er och ert erbjudande. I bloggen kan ni med fördel jobba med video tutorials, testimonials, enkäter, kommentarer, crowdsourcing m.m. Om ni har svårigheter att producera egna inlägg kan ni posta och sprida undersökningar och studier som andra har genomfört men som är relevanta för er verksamhet.

Events

Det kryllar säkerligen av sammankomster, konferenser, tillställningar och konvent i er bransch. Bevaka, kommentera, bjud in, filma och återge höjdpunkterna i ett format som är relevant för er målgrupp. Eller anordna egna events som ni livesänder via lämplig streamingtjänst.

Supportcommunity och “Crowdsourcing”

Erbjuder ni en väldigt teknisk produkt, en applikation eller tjänst där det finns stor kunskap i kundnätverket?  Gör som t.ex StreamServe och samla all kunskap, frågor, utvecklingsmöjligheter, tweaks, tips och tricks i ett community. Förutom att det skapar större möjligheter för kunder att lära sig utnyttja er produkt till max, minskar det belastningen på er egen supportorganisation. Utnyttja era kunders erfarenheter för att skapa en avdelning med “Best practices” – denna typ av information är inte bara trovärdig och förtroendeingivande, den kan också hjälpa er att vässa ert erbjudande.

Dela och tipsa

Samarbeta med kundpartners och återförsäljare för att få dem att berätta sina historier om användandet av er tjänst eller produkt. Länka till dessa historier från er sajt eller blogg.

LinkedIn

LinkedIn kan du skapa mindre nätverk i nätverket, förslagsvis kring er produkt eller i form av ett VIP-nätverk för era premiumkunder.

Så ta chansen att bli mer mänskliga, mer personliga och använd Sociala Medier till att sätta ett ansikte på ert varumärke! Du kan också läsa mer om B2B-marknadsföring med hjälp av Sociala Medier hos Mashable.com

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen