Kan man bli överväldigad när man själv betraktar sig som en digital expert med kompetens i absolut framkant? Svaret är ja, och när man inte längre känner så inför möten, föreläsningar, nyheter och fallstudier så borde man byta bransch!
Höjdpunkter från dag 1 på Digital Marketing Summit
Sök – Chevrolet experimenterade med att stänga av PPC-annonsering för generiska nyckelord där de ändå hade hög organisk rank. Resultatet var överraskande – ett ofattbart tapp på 474% i konverteringar.
Marknadsföring – Skifta till en Customer Obsessed Organisation. Företag som satsar på interaktiv marknadsföring och digitalt relationsbyggande blir sökbara. Konsumenter blir exponerade för dem trots att företaget kanske inte är marknadsledande i sitt segment.
Automation and optimization is key. Say goodbye to the Last Click model. Say hello to Attribution
Mobilt – Mobile makes everything a medium (food, buildings, newspapers). Ju fler skärmar desto bättre, brand recall ökar. Men säkerställ Multi plattform brand experience.
Ledarskap – Encourage current and former employees to find digital talent. Stop focusing on business needs. ”We need that, we want to do that: Marketing wants to, HR wants to, PR wants to”. Create insights from the data – No more Adhoc reports to justify adhoc initiatives and campaigns

Och nu kommer Arianna Huffington upp på scen. Ni läser väl Huffington Post? Hon pratar om att ständig uppkoppling gör oss mindre i kontakt med oss själva. Se hennes berömda TedTalk om att nyckeln till framgång och lycka är Get more sleep!