Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Nyttan med Google+ för företag

Så vad lärde vi oss egentligen på frukostseminariet hos Relevant Traffic? Erik Östberg från Google berättade om Google+, hur mycket tjänsten växer och att den inte alls är byggd att vara en “Facebook killer”. Här är mina anteckningar från morgonen:

UPPDATERAT! Erik har svarat på de frågor jag ställde till honom efter föreläsningen:

Vad är skillnaden på att skapa en G+ Page i kategorin brand, store och organisation?

I dagsläget skiljer sig endast “Local Business” från de andra kategorierna. Se denna länk som föklarar vad som är annorlunda med den kategorin; http://goo.gl/TiGrD

Om man upptäcker att ens företagsnamn är taget, kan man se vem som registrerade det och kontakta denne?

Du kan inte se vem som registrerat en specifik G+ Page men du har möjligheten att lämna feedback till Google om att den t.ex. inte är skapad av företaget i fråga. Se “Report this profile” till vänster under “profilbilden” på varje G+ Page.

Noterat om Google +

  • En person måste ha ett pluskonto för att kunna plussa sökträffar.
  • Kundserviceorienterade företag borde utforska att erbjuda hangouts med kunder, tycker Erik.
  • Man kan lajka produkter och varumärken, utan att behöva få sidans inlägg i sitt feed!
  • Innan en plus page kan lägga en användare i en cirkel måste först personen ha lagt företaget i en cirkel
  • Du kan skriva + (plus) innan ditt sökord i Google och komma direkt till företagets pluspage.
  • Man kan visa i sina Adwords-annonser vilka som plussat din sida med hjälp av Social ad extensions. Det går att använda utan att ha implementerat Googleplusknappen på sin sajt, man “lånar” helt enkelt det totala antalet plussar som har gjorts på ens domän. Den kommer att dyka upp i alla ens annonser (som delar domän).
  • Med personliga rekommendationer ökar click through rate på dina annonser. Med hur mycket är oklart.

Varför Google+

  • Inspirera folk att rekommendera till sina vänner
  • Skapa engagerade annonser
  • Förbättra klickstatistiken på Adwords-annonsering

Vårt sökbeteende

  • Folk söker mest på huvudvärkstabletter på måndagar.
  • Av alla Relevant Traffics kunder konverterar man i snitt bäst klockan 17:30 (bäst försäljning)
Jag såg en siffra någonstans att cirka 70% av alla plus pages hittills bara är tomma skal. Men SAS är ett svenskt varumärke som jobbar intensivt med sin närvaro. Kolla bara på kreativiteten i deras tumnagel-bilder!
SAS företagssida på Google+

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen