Det är lätt att stirra sig blind på antal fans på Facebook, followers på Twitter och prenumeranter på nyhetsbrev, blogg och YouTube. Men hur lojala är egentligen dina followers? Kan du räkna hem den tid och energi du lägger ner på att bygga goda relationer till dina anhängare? Besitter ditt varumärke äkta ”social currency”? En amerikansk studie har jämfört Dunkin’ Donuts som har 80% färre Facebook- och Twitteranhängare än Starbucks. De har kunnat visa att Dunkin’ Donuts fans är 35% mer troliga att rekommendera dem än vad Starbucksanhängarna är.
Fler intressanta jämförelser, mellan tex Clinique (utbildande, oförställda, instruktiva) och Axe (skämtsamma, sexiga) visar att Clinique’s fans är riktiga varumärkesambassadörer, medan Axe står jämförelsevis oförsvarade av sina fans när det gäller nedsättande kommentarer. En liknande fallstudie gjordes även mellan Wendy’s och Burger King:
The Burger King campaign might be funny, but it may do more for their ad agencies social currency than for Burger King’s
Här kan du ta del av studien, som är genomförd av konsultfirman Vivaldi Partners.
Följdfråga för kommande bloggpost: Måste alla företag verkligen ha en närvaro i Sociala medier? (Ledtråd: Apple, Gillette..)