Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Hur handskas man med envisa säljare?

Hej hur har ni det på semestern? Får ni ert lystmäte av smultron, fästingbett och internetabstinens? Här på torpet har jag precis sett en älg, lyckats beställa en Björn Axén Straight & Curl via mobilen och rensat jobbmejlen.

Men alltså, vad upprörd jag blir av vissa säljare! Ett utländskt företag som säljer eposttjänster har trakasserat mig i månader med argument att de kan se att vårt avtal med nuvarande leverantör snart går ut. (Hurdå om jag får fråga?)

När jag inte svarar (för att jag omöjligt kan lägga tid på alla försäljare som kontaktar mig) så epostar hon alla i hela staben, inklusive min chef och VD:n i Sverige (!) Resultatet blir att jag får oroliga mejl från ledningen, där de undrar varför vi inte har förlängt våra avtal.. Nu måste jag ju mejla den här säljaren och cc:a alla chefer med något artigt svar. När det enda jag egentligen vill skriva är “lämna oss ifred”.

Hur handskas ni med envisa säljare?

5 kommentarer på ”Hur handskas man med envisa säljare?

  1. @Kjell – Skrattar högt! Så fantastiskt att jag funderar på att byta namn så att jag kan dra ett liknande skämt.

    @Mattias – Har kopierat din text till en mall i Outlook (en på engelska och en på svenska), grymt bra formulerat och kommer att användas mycket framöver!

  2. Jag har en standard. Säljaren frågar oftast
    – Är der Kjell? (hörs oftast dåligt och med brytning)
    Mitt svar blir då..
    – Shell.. nä detta är inte Shell.. Det här är Statoil..
    Sen lägger jag på och jag lovar att den telefonförsäljaren ringer inte mitt nummer nåt mer…

  3. Varför slösa med din och andras tid? Hade du sagt nej tydligt och direkt så hade du och andra sluppit massa strul.

    “Tack för ditt mail, men nej tack.

    Vi är inte intresserade. Vi har koll på våra avtal och tar själva kontakt med de leverantörer vi behöver när vi skall upphandla tjänsten.”

    Skicka det direkt när du får en kontakt från en säljare vars tjänster du inte är intresserad av. Spara mailet så är det bara att skicka det igen när nästa säljare mailar.
    Du spar ffa din egen tid men även andras.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen