Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Därför är #guldsoffan ett lyckat koncept

När premiärprogrammet för 2011 års Allsång på Skansen sändes så deltog jag som en av fyra i den s k Guldsoffan, kanske bäst beskriven som ”Twitterbänken”. Under kvällen betraktade vi förberedelser, genrep, backstage och sändning och rapporterade löpande via Twitter i mobilen.

UPPDATERAT: Resumé har intervjuat @ByBalsam om Twittersuccén för Allsången

Vinnande faktorer

  • Beslutet hos SVT att satsa mer på sociala medier är smart eftersom traditionellt tv-tittande fortsätter att minska till förmån för t.ex mobil-tv
  • Guldsoffan-tweetsen förlänger TV-programmet genom att bygga nyfikenhet innan (vilken skjorta ska jag ha ikväll?), omedelbar rapportering under (ni kommer aldrig tro hur kort September är) och exklusiv analys efteråt (en gråtfärdig producent kramar om Måns)
  • Närvaron av twittrare i sändning fångar upp det vardagliga samtalet framför TV:n, klokt i en tid då Public Service jagar folklig förankring. Man kan fånga upp sådant som tittarna redan säger till varandra i #hemmasoffan om Måns prestation, körsångarnas vibraton och Helen Sjöholms klänning.

  • Guldsoffan säkerställer att frågor från tittarna besvaras av fyra heltidsdedikerade personer under kvällen, dryga 6 timmar.
  • Konceptet är viralt eftersom man ansöker genom att twittra sin ansökan och taggar det med programmets  tagg.
  • Twitter som plattform säkerställer att även redaktionella artiklar, bilder, blogginlägg, bambusersändningar, flickrlänkar och YouTube kan fångas upp, publiceras och länkas.
  • De twitteranvändare som blir utvalda får uppmärksamhet både till sin identitet på nätet och får synas i TV. En klockren ”win-win”.
  • SVT’s allsångskonto sker konstant interaktion: Man informerar, instruerar, peppar och hurrar. (Jämför med TV-kanaler som ignorerar tilltal).
  • Viss trafik drivs av utrymmesskäl till svt.se/allsang men det är på Twitter dialog, debatt och feedback äger rum. Man ombeds definitivt inte höra av sig via e-post..

Efter sändningen diskuterade vi fördelar och nackdelar med att byta ut deltagarna i twittersoffan varje vecka. Fördelarna är att SVT inte i lika stor utsträckning behöver stå till svars för sitt urval. På detta sätt säkerställer man även en mångfald och variation. Nackdelarna som vi ser det är avsaknaden av historik, att ”berättelsen inte fortsätter” och att det då inte blir lika lätt att göra tillbakablickar och jämförelser till tidigare program. Om samma guldsoffe-deltagare återkom varje vecka skulle det bli lättare att identifiera sig med sin ”favorit” och att lära sig vilken typ av rapportering man kan förvänta sig från var och en. För deltagarna i guldsoffan skulle kunskapen och know-howen öka med varje allsångsbesök och de skulle bli bättre och snabbare på att svara på frågor.

Jag hann nästan göra #hashtag-tecknetDet skulle vara kul att träffa alla #guldsoffan-twittrare och prata mer när Allsångs-säsongen är slut. Vad säger ni om att anordna en träff i slutet av augusti? Antingen IRL eller i en ”hangout”.. är ni med mig?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen