Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Frågestund: Mitt varumärke i sociala medier

I fjol blev jag intervuad när Ida Sköld och Maria Abbestam från Linnéuniversitetet skrev en uppsats om Personligt varumärkesbyggande i sociala medier. Här publicerar jag mina svar!

  1. Vem är du?  Jag heter Therese Reuterswärd, jag har precis fyllt 30 år och jag civilingenjör i medieteknik. Just nu jobbar jag som Online Marketing Manager för koncernen Scandic Hotels.
  2. Hur länge har du varit aktiv på Twitter? 3 år och 2 månader
  3. Vad var det som väckte ditt behov av engagera dig i sociala medier? Ett otillfredsställande jobb där jag hade så mycket mer att ge och att lära ut.
  4. Varför valde du att börja twittra? Faktiskt för att alla andra i den digitala “Bubblan” flyttade dit från Jaiku och Bloggy
  5. Varför valde du att starta en blogg? Hösten 2009 hade jag precis startat eget och ville positionera mig som expert inom mitt område.
  6. Har du någonsin fått jobberbjudanden tack vare sociala medier? Jag har nog fått ungefär 20 jobberbjudanden och ett trettiotal förfrågningar om uppdrag unikt via bloggen och Twitter.
  7. Vad innebär ett personligt varumärke för dig? Att bli ihågkommen och påtänkt. Att vara specialist. Att bli tillfrågad!
  8. Vad har du för strategi bakom ditt Twitteranvändande? Jag försöker att vara 100% professionell, ett vägval som jag gjorde tidigt. Frågar du Fredrik Wass så skulle jag nog klassas som en “slipare“. Även om jag självklart även postar personliga betraktelser och ogenomtänkta tweets, är min målsättning att vara en resurs för folk i branschen och tipsa om nyheter och lärdomar från mitt expertområde.
  9. Hur väljer du ut vem du ska följa på Twitter?  Jag följer i princip bara personer inom IT, webb, kommunikation och marknadsföring. Och de underbara människor som helt ovillkorligt hjälper till genom RTs och svarar på alla frågor jag kastar ut. När jag översteg 1 000 som jag följer började det bli nödvändigt att sålla lite mer hårt. Så nu följer jag aldrig användare utan bio, eller sådana som har noll followers eller som bara twittrar om privatliv eller sport :)
  10. På vilket sätt skiljer sig dina strategier bakom ditt twitteranvändande och din blogg åt? De fyller egentligen samma funktion – skillnaden är mängden information som får plats! På senare tid har jag dock käntmer tillfredsställelse av att blogga. Twitter har känts ohanterbart förmodligen för att det var längesen jag fokuserade på att optimera mina listor. Sen använder jag såklart Twitter till att driva trafik till bloggen och för att fortsätta diskussionen kring inlägg – det är oftast där som konversationen tar fart!
  11. Tänker du på att förmedla en enhetlig bild i de olika sociala medierna?  Ja, det är som att välja outfit och accessoarer – färg, form och bildspråk bidrar till att skapa ett enhetligt varumärke. Jag vill att folk som träffar eller följer mig ska veta “vad de får” och vad jag står för.
  12. Vad för sorts information väljer du att inte publicera? Namn på företag eller personer som jag samarbetat med och som jag haft en dålig upplevelse av. Om jag inte har någon koppling till företaget är jag öppen med kritik. Det är ju av allmänt intresse.
  13. Var går gränsen mellan personligt och privat för dig? Jag drömmer om en blogg som kan vara både privat+professionell (tänk Blondinbella) för att jag själv helst läser sådant som är personligt! Men jag är lite rädd att styra ditåt , även om min chef häromdagen sade att han “hade koll på mig” och tyckte att jag hanterade balansen bra. När man anställer TrulyTherese så får man liksom hela paketet på köpet :)
  14. Vad har du för tankar bakom att länka till andra personer? Jag länkar till allt som är läsvärt. Jag har inte som strategi att retweeta eller länka till inflytelserika personer bara för att själv bli ett namn eller få högre Klout score..
  15. Är du medveten om besöksstatistiken på din blogg? Japp, det är jättekul att se hur många som läser, och prenumererar! Trenden just nu är att man läser fler än 3 inlägg per besök och stannar längre. Det populäraste sökningen på Google är “bästa android apparna” Önskar dock att jag hade mer tid att arbeta aktivt med t.ex sökmotoroptimering. Skulle också vilja använda fler egna bilder men jag har ingen bra kamera.
  16. Upplever du att ditt personliga varumärkesbyggande stärker din position på arbetsmarknaden? Absolut! För 2 år sedan bestämde jag mig för att bli en “go to guy” inom sociala medier och dit har jag nått. Det hade aldrig varit möjligt utan Twitter. Bloggen har däremot inte alltid varit så uppdaterad och det har gått  bra ändå :)
  17. Vilken bild vill du förmedla av dig själv? Som en kunnig, nyfiken och inspirerande expert inom onlinemarknadsföring och sociala medier.
  18. Hur tror du att du uppfattas? Jag vet inte! You tell me! På riktigt, berätta gärna i kommentarsfältet!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen