Jag får ohyggliga mängder nyhetsbrev. Men i ett försök att minska ner på dem, blev jag varse hur många företag och organisationer som faktiskt inte följer reglerna i kommunikationsdataskyddsdirektivet. I lagtexten står det såhär (se bild)
Sammanfattat så ska mottagaren ges möjlighet att kostnadsfritt och enkelt motsätta sig att e-postadressen används i marknadsföringssyfte både när den samlas in och vid varje följande marknadsföringsmeddelande. Detta åstadkommer man enklast med en s k unsubscribe-länk. I svenska nyhetsbrev heter de oftast ”Avanmäl”
UPPDATERAT: Här kan man anmäla olovlig spam!
Företag som inte ger möjlighet till avanmälan
Affiliator.se – Tvungen att be om att bli borttagen, men alla mejl till info@affiliator.se studsar. Markerat avsändaren som ”skräppost” i min mejlklient. Morr.
Styleroom.se – Tvungen att mejla be om att bli borttagen. UPPDATERAT: Styleroom har meddelat att de snarast ska införa en avanmälan (se kommentarsfältet!)
Soko.se – Den här nya modesajten signerad Bonnier lade tillslut (efter mycket och lång diskussion) till en unsubscribe-länk i sina utskick. Bra!
Strumpbolaget – Jag har aldrig köpt produkter från företaget eller anmält mig till deras utskick. Det finns heller ingen länk för avanmälan.

HQHair – De här lirarna gör mig vansinnig. Spana in bilden här på hur det ser ut när man försöker avanmäla sig. Hur ska jag kunna avmarkera några val när inga är ikryssade? Har mejlat såhär: ”I have opted out several times, yet still receive your emails. This is against the law. Please remove me.” Inget svar.
Stepstone – Ingen unsubscribe-länk i mejlet. Man måste logga in och ändra valen i sin profil. Raderade demonstrativt hela mitt konto.
Passion for Business – Ingen länk för avanmälan. Älskar tidningen men har mejlat och bett om att bli avanmäld till deras reklamutskick två gånger (Inget svar)
Wednesday Relations – Erbjuder ingen unsubscribe-länk i utskicken. Mejlade dessutom och berättade att jag gillade nyhetsbrevet men att typsnittet var så litet att jag inte kunde läsa texten :) Inget svar. Raderade min profil.
Företag med rätt attityd
Min läkarmottagning – En supertrevlig tjej mejlade tillbaka och var väldigt tacksam för att jag berättade för dem om bristerna i deras direktutskick och lovade att ta bort mig samt se över rutinerna.
Projectplace – En mycket tillmötesgående kille mejlade tillbaka mig och berättade att enda anledningen till att jag får utskick är för att jag ska bli informerad om kritiska uppdateringar gällande den produkt jag installerat. Bra, det köper jag!
JCI Sweden – Ingen länk. Gjorde 3 manuella förfrågningar innan de hittade och tog bort mig från utskickslistan. Stod inte som medlem i registret utan som ”intresserad” varpå jag kom med bland mottagarna. Knepigt system men trevlig ton.
Företag som gör rätt hela vägen
Haléns, Scania, Middagsfrid, CAP&Design och Macoteket
Tummen upp för er!
Stort tack även till Passion for Business vars redaktör nu försäkar mig att jag inte är med på utskicklistan!
@Styleroom Härligt! Snabbt reagerat. Styleroom är ju en av mina favoritcommunitys!
Vi kommer se till att ha en unsubscribe-länk i vårt nästa utskick. Tack för att du uppmärksammade oss på detta! /Mia