Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Facebook Graph Search – ett bakslag för annonsörer

Förra veckan när Mark Zuckerberg lanserade nyheten om Facebooks nya sociala sökfunktion, var det inte utan stolthet över att ha skapat denna synnerligen invecklade och komplexa algoritm. Men tillfredsställer Facebook Graph Search verkligen användarnas största behov?

Det är ingen nyhet för Zuckerberg att ökad kontroll över vad som delas och med vem är vad användarna efterfrågar.  Vi ger Facebook tillgång till vår personliga data i utbyte mot en bättre upplevelse, och att äventyra det förtroendet är ett riskfyllt spel. Troligtvis blir inte 2013 året då användarna lämnar Facebook. Men Graph Search blir en väckarklocka för oss att på allvar justera och begränsa vilken information vi vill göra publik och för vem.

Annonsörerna driver utvecklingen av nya funktioner, även om Facebook ofta får det att låta som att användarnas behov är i centrum. Men resultatet av Graph Search blir en kalldusch för företag. I takt med att användarna stryper Facebooks tillgång till värdefull information som förut varit harmlös att dela med sig av, tilltar bristen på data för annonsörerna att bygga effektiv marknadsföring på. Facebook Graph Search blir inte den guldgruva av värdefull information, kopplingar, intressen, platser och beteenden som utlovats.

Tyvärr visar undersökningar att det finns en stor och utbredd okunskap om hur Facebooks säkerhetskontroller fungerar. Men just nu sprids den här bilden som en löpeld på nätet. Den visar med önskad tydlighet hur Facebook Graph Search använder publik profildata för att göra den obekväma kopplingen Married people who like prostitutes – och vilka deras fruar är:

facebook_graphSearch

2 kommentarer på ”Facebook Graph Search – ett bakslag för annonsörer

    1. Usch ja, det är otäckt att börja researcha kring internet, transparens och demokrati. Sociala mediers roll i storebrorssamhällen och diktaturer är inte alltid odelat positiv. Det får bli en bloggpost för framtiden helt klart!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen