Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Det skrattas för lite!

En analys av mina tweets från förra veckan avslöjar det genomgående temat i min vardag just nu. Tyvärr låter jag gladeligen mitt jobb påverka inte bara min närvaro i sociala medier utan även mitt analoga sociala liv. Kanske var det därför Gud gav människan GTD – Getting Things Done, ett sätt att jobba som kan hjälpa en att hålla koll på allt som behöver göras i ens liv så att man inte behöver vara så stressad över det hela tiden. Vill du lära dig hantera GTD-tekniken, följ @fritjofs intensivkurs.

Vad har hänt sen sist?

@Nikkelin raljerar i bloggposten IKEA och söket över IKEAs brist på kunskap om sökoptimering. Och lite roligt är det när han stöter på sökträffen om att IKEA just nu håller på att rekrytera en sökoptimerings-specialist.

Det konstateras i Rapporten Svenskarna och Internet att ”Det är främst yngre välutbildade män som använder Twitter dagligen” *hmpf* och att 52% av befolkningen har ett konto i något socialt nätverk. Fantastisk utveckling!

SEO-projektet på jobbet är i full gång. Vi smygstartade med att få hotellens erbjudanden om Julbord att ranka högre på julbordssökningar. Egentligen byggde vi bara om sidan som listade alla Julbord i Sverige, till en sida med julbord per stad och region. Superfint blev det, men än så länge har vi bara snittposition 53 på Google så det finns att göra.

Jag har varit på Afterwork med @glimra, @karinbacklund @jeanettefors @c_aslund @tbjorkgren m.fl och diskuterat omvärldsbevakningsverktyg (never grows old) och druckit bubbelvin:

Afterwork på Marie Laveau

Lycklig var jag också av att få sitta med superkvinnorna från Google och prata Adwords, Hotel Price Ads, Remarketing och TrueView (videoannonser på YouTube som användarna kan skippa förbi)

Idag förbereder jag en presentation om Sociala Medier för blivande ingenjörer på KTH. Har redan hittat bra inspiration från både @the_brand_man, @ulrikaru och @sethgodin. Vad sägs om ”A brand must be built on a living souleller inlägget om hur människor fattar beslut, baserat på en jämförelse av karaktärerna Spock och Forrest Gump. Förra året höll jag föreläsningen From visitors to business: Using social media in the enterprise

Annars var nog veckans höjdpunkt när ledningsgruppen informerade om att krafttag kommer att tas mot det faktum att det skrattas alldeles för lite på kontoret. Så underbart!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen