Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

CTR før i helvede!

Är det något jag har lärt mig som Online Marketing Manager så är det att se till att ha sina siffror i ordning. Om någon väcker mig i sömnen kan jag rabbla page views, visits och conversion rate och jag kan definiera varenda trebokstavsförkortning. Men, vid flera tillfällen har jag erfarit hur lätt hänt det är att ett mätetal får fötter och försvinner iväg i organisationen. När det kommer tillbaka har det förvanskats intill oigenkännlighet. Då spelar det ingen roll vilken fakta du har, hur mycket kunskap eller talang du besitter – skadan är skedd och den felaktiga siffran sitter nu på första parkett i  hundratals powerpointpresentationer.

5 tips för webbanalytiker

  1. It is rocket science.. När du skickar ut webbanalysrapporter, bifoga alltid en ”guide till att tolka rapporten” där du förklarar vad tex Visitors, page views och conversion rate betyder.
  2. När du lämnar över en presentation eller tabeller av data, säkerställ att mottagaren förstår de antaganden du har gjort och vad alla kolumnerna innebär. Exempel: ”Baserat på last touch, cookietid 30 dagar”
  3. Fråga gärna en extra gång ifall de mätetal du diskuterar är de samma som mottagaren har i åtanke. Tex AOV (Average Order Value) jämfört med ARR (Average Room Rate)
  4. Låt någon annan dubbelkolla dina beräkningar. Det är onödigt att upptäcka först på ledningsmötet att fjolårets fina resultat beror på att du har råkat skriva fel i en formel.
  5. Webbanalys måste förmedlas! Utbilda och träna dina kollegor i att själva exportera statistik, data och trafikrapporter från i ert analysverktyg. Då minskar du både arbetsbelastning och ansvarsbörda.

Imorgon fortsätter min digitala utflykt i Danmark. Då ska vi prata onlinestrategier. Stay tuned!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen