Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

CPM eller CPC? Att välja rätt affärsmodell för Display

Jag har tidigare bloggat om annonsformat som lämpar sig bäst för displayannonsering och tänkte idag fortsätta med hur man ska tänka vid val av affärsmodell.

3 tips för kostnadseffektiv displayannonsering:

  1. Välj att betala per visning (CPM, Cost Per Mille/tusen-impressions) om målet är att bygga varumärkeskännedom eller generera efterfrågan. Du förhandlar helt enkelt med mediehuset om hur mycket det är värt för dig att 1000 personer ser eller uppmärksammar ditt varumärke.
  2. Välj att betala per klick (CPC, Cost Per Click) om målet är att driva försäljning eller generera leads. Du vill inte betala för att tusen personer har sett din annons, du vill bara betala för att någon tar en action, t.ex klickar och besöker din sajt.
  3. Undantag: Även om du har försäljningsmål med din displaykampanj blir det billigare att välja CPM om du förväntar dig att klickfrekvensen blir högre än 0,1%.

Vid en CTR på 0,1% kommer 1000 visningar att resultera i ett klick. Men du kanske har ett fantastiskt erbjudande eller en tävling med populära priser och förväntar dig att klickfrekvensen blir mycket högre än så. Jämför prisförslaget du har fått; blir CPM och CPC-kostnaden samma vid 0,1% CTR? Då blir det billigare att välja att betala per visning!

IMG_3681_Fotor

Lycka till!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen