Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Context is King – varför då?

Innehåll med hög kvalitet men som inte tar hänsyn till kontexten, är lika irrelevant som blöjreklam till ett par utan barn. För att lyckas med content marketing måste du se till att innehållet är anpassat till sammanhanget.  Mycket av det som kommer ur en content/context-strategi kan liknas vid “nurturing”, en sorts marknadsföring som pågår hela tiden, bakom kulisserna.

Content on its own, is not as important in a more distributed web. But content, in the right context, is ultimately king. Deanna Brown, CEO of Federated Media

Det jag är ute efter är landningssidor där bild och texter anpassar sig efter vem som tittar, epostutskick som automatiskt triggas när en kund uppfyller ett visst beteende, eller formulär som bara frågar sådant man inte redan har svaret på.

forms_dynamic
Rubriker uppdateras baserat på användarens input i formuläret


Vad är kontext, och hur får jag tag i det?

Kontext kan vara beröringspunkten, kanalen eller mediumet. Kontext kan vara tid och plats, humör och känsla. Kontext kan vara en avsikt. Kontext är vad du redan vet om din besökare, prospekt eller kund.

  • Från dina landningssidor: Interaktioner, sidvisningar, tillbringad tid.
  • Från trafikanalys: Kanal, källor, kampanjer, device och sökord.
  • Från epostverktyg: Öppningsgrad, klick, tid på dygnet, epostklient.
  • Från CRM: Köphistorik, snittspendering, säsong, preferenser.

Hur applicerar jag kontext till min marknadsföring?

1. Utnyttja vad du vet

  • I epostmarknadsföring: Anpassa innehåll efter vad mottagaren tidigare öppnat och klickat på, anpassa ämnesrad, ha personligt tilltal, testa olika avsändare.
  • I webbformulär: Gör progressiv profilering: ställ alltid nya frågor varje gång användaren ser ett formulär. Korta ner frågorna med tiden som du lär dig mer om kunden.
  • På landningssidor: Alla Call to Actions inklusiver bilder ska anpassas efter var kunden befinner sig i beslutsstadiet. Vilken osäkerhetsnivå/mognadgrad har kunden, och vad har de gjort förut? Det avgör vilket budskap du bör välja för att användaren ska konvertera. I början av köpcykeln passar “Ladda ner gratis ebok” bättre, och närmare beslut  “Jag vill bli kontaktad av en säljare” .
  • I sociala medier: Byt ut text, bild, tonalitet, frekvens och innehåll till erbjudanden som du vet tilltalar dina anhängare i sociala forum.

2. Samla allt du vet i en databas

  • Se till att du har ett CRM inklusive “contact manager” som synkar med samtal du för i socialmedia och via epostmarknadsföring.
  • Investera i verktyg som kan analysera alla dessa korrelationer och som går att integrera med t.ex SalesForce och Google Analytics. Tre exempel: Hubspot, InfusionSoft, Pardot
thankyou
Tacksida med personligt tilltal efter slutförd konvertering, nedladdning, bokning.

 

hubspot_funnel_lead

Nu är du redo att börja använda det vet om dina besökare (kontext) för att skapa relevant innehåll (content) baserat på varje besökares avsikt, preferenser och plats i köpcykeln. Läs mer hos Hubspot Marketing: How Context Strengthens Your Entire Marketing Funnel.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen