Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Så bemöter man kommentarer i sociala medier

Johan Ydring har knåpat ihop ett flödesdiagram över processen att bemöta ett inlägg i sociala medier (i och för sig gäller det alla online-media.) Det är ett lysande bra hjälpmedel för de varumärken som kanske inte har en utarbetad arbetsprocess eller strategi och där det finns en ovana och okunskap om hur och när man ska bemöta digitala kommentarer. Har ni egna exempel på flöden som ni vill dela med er av så gör gärna det i kommentarsfältet!

Att svara i sociala medier av Johan Ydring

9 kommentarer på ”Så bemöter man kommentarer i sociala medier

  1. @Johan – Jag har fått förfrågningar på såna här matriser från företag och alltid refererat tillbaka till den här. Det finns inte så många liknande publicerade, särskilt inte på svenska.

  2. @Therese: Håller helt med. Kommentarer som är olagliga och/eller spam bör givetvis tas bort. Däremot är det såklart viktigt att olika åsikter får samma utrymme – annars tappar man ju hela finessen med kommentarer. Tycker jag.

  3. Ibland tycker jag också att det är motiverat att ta bort vissa kommentarer som postats. Hittade en artikel på Social Media Today där man anser att följande typer av kommentarer bör raderas: 1. Personangrepp. 2. Spam.
    3. Olämpliga för barn.

    Håller ni med?

  4. Det jag tänkte på närmast var väl egentligen om det faktiskt finns någon skillnad på begreppen ”online-media” och ”social media” i det här fallet. Communities och liknande är liksom en extrem av det som kallas social media, men även en enkel webbsida med ett kommentarsfält borde väl räknas dit snarare än till övrig ”online-media”? Tycker överlag att termen ”social media” är lite utdaterad, då moderna webbplatser nästan alltid tycks ha någon form av social aktivitet, oavsett om det är avsett att vara en ganska enkel webbplats eller ett avancerat community.

  5. Nej precis, tillvägagångssättet måste ju gälla all nätmedia där man kan kommentera, inte specifikt sociala nätverk.

  6. Du skriver att det ”i och för sig gäller alla online-media”, vilket fick mig att fundera lite: Finns det online-media där man kan lämna kommentarer och som inte skulle räknas som social media? För mig är det nog socialt så fort man kan göra någonting alls på en sida och detta resulterar i någonting som även andra kan ta del av på ett eller annat sätt.

  7. Hej! Tack för bra sammanställning. Jag har ibland svårt att få kunderna att förstå att det krävs ett viss arbetsinsats när man jobbar med sociala medier, men de har ofta svårt att inse hur det hänger ihop. Detta kan nog bli hjälp på vägen. :)

    Tack!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen