Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Okategoriserade

Att säga adjö till en kampanj

Hur avslutar man isolerade kampanjer som är så vanligt hos stora varumärken som klädkedjor, vitvaruproducenter och biltillverkare? Det finns ju inget målsnöre för marknadsföring i Social Media. Relationer, varumärkeskännedom och kundnytta byggs kontinuerligt över tid.

Hot Italian Model for ZanussiNyligen fick jag en presentation av “Hot Italian Model“, en halvårslång kampanj för att marknadsföra vitvarumärket Zanussi som det självklara valet för livsnjutare i Storbritannien. Fysiska event med italienska supermodeller och erbjudanden i butik varvades med crowdsourcing-aktiviteter och tävlingar på både Twitter och Facebook. När projektet rundades av, vinnarna var utsedda och erbjudandena förbrukade kunde kampanjen avslutas. Skyltarna togs bort från butikerna, de italienska supermodellerna återvände hem och kampanjsajten pekades om. Men hur gör man med det temporära kampanj-twitterkontot och sin Facebook fanpage? Sociala nätverk bygger ju på levande och aktivt innehåll. Inget är så effektivt för att förlora anhängare än att sluta uppdatera sitt material.

Man vill behålla konversationerna och värdet dessa har haft ur t.ex ett SEO-perspektiv. Samtidigt kommer strax en ny kampanj med nya budskap som inte får överskuggas för mkt av den föregående. Hur skulle ni råda företaget att göra?

8 kommentarer på ”Att säga adjö till en kampanj

  1. Tidsbegränsat vore ju faktiskt ett alternativ! På så vis slipper kunden va medlem i “döda” flöden osv.

    Sen finns ju frågan med vad som händer med all skapad data när kampanjkontot stängs ner…men någon måste ju kunna skapa en app för hantera sånt här – o tjäna grova pengar från storföretagen :D

  2. Ofattbart många nya konton startas varje månad med nya budskap då ett företag bestämmer sig för att köra nya kampanjer. Några exempel är Campaignforrealbeauty.se, (som inte uppdaterats på månader) Kondom08.nu (två år gammal) eller Systembolagetkampanj.se. För att inte tala om den temporära bluff-karaktären BlackAscot som i och för sig fick ett naturligt avslut genom att begå självmord :)

    Det borde finnas möjlighet till tidsbegränsade twitterkonton, bloggar och fanpages? Med inställningar för avslut, vad som ska synas då, vart länkar ska peka och med automatiska utskick till alla prenumeranter?

  3. Rolgit, satt o funderade på saken igår! Bryr man sig inte om engagemanget man skapat (alt om man inte lyckats skapa nåt) så tycker jag gott att man kan stänga ner.

    Vill man verkligen inte hänvisa folk till “originalkontot” direkt och vill man inte hålla på med eftervård av kampanjkonton så får man väl helt enkelt köra en rekrytering på kampanjkontot sista månaden av kampanjen, för att få över så många som möjligt?!

    Risken är ju att ett fan går med i en kampanj o därför missar att han/hon måste byta för fortsätta sitt stöd för varumärket…

    Intressant fråga tycker jag! Nån måste ha fler idéer :)

  4. Ett alternativ skulle kunna vara att behålla den sociala medier delen av kampanjen till nästa kampanj lanseras. Vid lanseringen av nästa kampanj kan det gamla kontot användas till att pusha folk, som redan är fans, till det nya.

    När den nya kampanjen lider mot sitt slut bör det gamla kontot tas bort.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen