Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Är IT en bromskloss? #ateabc

Just nu befinner jag mig på konferensen Atea Bootcamp i Tylösand. Vi har precis avslutat paneldebatten där jag representrerade ”den nya generationen”, som ställer krav och har förväntan på företagen att tekniken ska finnas på plats och att det bara ska funka.

Det var med andra ord känslan av att IT-avdelningen är (eller har varit) en bromskloss som skulle redas ut. Är det så, eller bara ett mindset? Hur kan man släppa kraften fri att verka och göra skillnad i en värld där teknik och säkerhet är så viktiga faktorer? Hur ser IT-organisationen ut år 2025? Fortsätt gärna läsa för att ta del av ”my 2 cents” i frågan.

Från vänster: Niklas Andersson, VD Cisco, Per Adolfsson, VD Microsoft, Maarit Kaskela, Ovako Hofors AB, Inge Hansson, Karlstad Kommun, jag, Daniel Goldberg, chefredaktör IT24 och Lars Dahmén, VD på IDG

Hur ser det ut idag?

  • De anställda är rädda för IT-avdelningen
  • De anställda driver en blogg som heter ”I hate Lotus Notes”
  • Svenska företag idag driver sin IT toppstyrt och planstyrt. (ref Jonas Söderström)
  • Man när en tro på att system kan lösa allting
  • Alla ska ha samma system och verktyg
  • Man vill äga informationen och datan
  • Man har officiella verktyg och sen har man de inofficiella som folk faktiskt använder
  • IT-avdelningen förbjuder användandet av USB-portar
  • IT-avdelningen har sönder kameran på mobilkameran
  • Vi har ett informationsöverflöd pga att bra filter inte finns
  • Hjältarna är de som lyckas ta sig förbi IT-avdelningen

Mina tips

Förmodligen är det 20% av era system som står för 80% av alla supportärenden. Identifiera dessa och andra kreativitetsdödare, dvs produkterna alla avskyr, som bara ställer till problem. Behåll ”the startup feel” och det entreprenöriella tänkandet – jobba iterativt , bind inte upp på långa avtal. Och anställ andra typer av personligheter (bortom din trygghetssfär) som får provision baserat på andra typer av åstadkommanden än normalt: att de hittar opensource-alternativ, eller för att de minskar antal IT-anställda? Och vad är det värsta som kan hända, om ni öppnar fönstret och släpper ut information och data som ni ”äger”? Det var på #dchange jag snappade upp citatet ”Om vi delar kunskap blir vi mindre intresserade av att äga den”. Dessutom får ni dubbelt tillbaka.

Hur ser det ut om år 2025?

  • Google har tagit över världen
  • Inga operatörer har bindningstider för abonnemang
  • Licensmodellen för mjukvara är utrotad
  • Vi kopplar inte upp oss mot system, allting är på ständig ”push”
  • Vi har effektiva filter och workstreams, ingen ser ett mejl som inte är relevant för dem just då.
  • Alla anställda vet att er produkt X har utgått men att en ny produkt Y har lanserats i dess ställe
  • IT-organisationen drivs om en startup
  • Alla klienter kör webb/molnbaserade OS
  • Äkta intern crowdsourcing: Enskilda individer samlar på eget initiativ in, bearbetar, taggar, kategoriserar och distribuerar data till övriga
  • Detta resulterar i ökad kollektiv intelligens
  • Äkta sociala intranät: Kontextbaserat, aggregerat, socialt värderat. (Humanmetadata: Vem mer har sökt eller samma sak, ställt samma frågor, vilken kvalitet var resultatet, hur väl stämde det med behoven, vilka följdfrågor uppstod efter läsning, vem ska ha dem sen, var har dokumentet varit?)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen