Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

5 tekniker som hjälper dig att säga NEJ!

Säger du tvångsmässigt “ja”, även när du planerat att tacka nej? Känner du dig ofta utnyttjad för din kunskap och din tid? Är du en prestationsprinsessa som strävar efter att alltid leverera på topp och att aldrig göra någon besviken? Då ska du läsa de här tipsen.

När du vill säga nej – fundera över detta

  • Vad vill du  egentligen?
  • Tycker andra sämre om dig för att du säger nej?
  • Vad anser du om folk som alltid säger ja till allt, tar på sig för mycket och sedan inte klarar av det?
  • Om någon blir sur för att du säger nej, vad skulle det innebära för dig?

Nr 1 – Be om tid

Under betänketiden funderar du över följande frågor:

  • Hur lång tid kommer det att ta?
  • Vad kommer att hända om jag säger nej?
  • Är det något jag måste avstå från om jag tackar ja?
  • Vilka fördelar/nackdelar finns det med att tacka ja eller nej?
  • Behöver jag veta något innan jag tar ställning?

Nr 2 – Upprepa dig

– Skulle inte du kunna ta hand om det här?

Tyvärr, den här gången måste jag säga nej!”

– Men du är ju så bra på det och jag har själv ingen möjlighet?

Tyvärr, beklagar men den här gången måste jag säga nej!”

– Men du får andra/honom/henne att lyssna på argument!

Jag kan tyvärr inte ta på mig det den här gången!”

– Men varför kan du inte ställa upp?

Jag är ledsen men det går faktiskt inte nu.”

Nr 3 – Bekräfta och tacka

”Jag vet att det är viktigt för dig men …. Jag förstår att du verkligen behöver …”

”Tack för att du frågar, men … Jag uppskattar verkligen att du tänkte på mig men…” 

Nr 4 – Öka din bestämdhet gradvis utan att låta fientlig!

”Tack för att du frågar men jag har tyvärr inte tid för mer styrelsearbete just nu”

”Nej, jag kommer inte att ta på mig mer arbete”

”Nej, tyvärr, du får fråga någon annan!”

Nr 5 – Hjälp personen att hitta en lösning på problemet

Ett bra tips som har en avledande verkan på samtalet är att föreslå andra sätt att lösa problemet på. Men var försiktig så att du inte råkar ta på dig ansvaret – du vill inte göra personens problem till ditt eget.

Obs! Om du börjar förklarar anledningen till ditt nej, är risken stor att du blir övertalad.  Om personen insisterar, ge en tydlig förklaring som inte går att debattera. ”Jag måste hälsa på min mormor/deklarera/förbereda mig inför mötet imorgon.”

Lycka till!

Ett gäng JA-sägare på Adobe Summit. Martin (Aftonbladet) Johan och Johan (Countquest)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen