Vilket annonsformat ska du välja för displayannonsering? Det beror såklart på syfte och mål med kampanjen. Men här kommer lite riktlinjer som både jag själv erfarit och som bevisats i olika studier. För dig som vill lära dig mer om marknadsföring i sociala medier kan jag tipsa om Social-  The Key To Successful Social Advertising där man bland annat kommer fram till att organiska inlägg är det bästa formatet när man vill uppmuntra till social interaktion — men att köpt annonsering är mest effektivt för att uppnå ett visst mål.

Vilka format är bäst för Displayannonsering?

  • Stora format som Homepage Takeovers, Expanderande banners, och videoannonser är effektiva när det gäller att skapa återköp. Storleken tillåter nämligen att man inkluderar mer högkvalitativt innehåll, vilket bidrar till att mottagaren sannolikt spenderar mer tid med varumärket.
  • Sponsrat innehåll, tex advertorials, video eller artiklar “brought to you by”, är mer engagerande men leder sällan till ökad försäljning.
  • Om man jämför CPM (premiumplaceringar) med CPC (konverteringsoptimerade annonsköp) ser man att 4 veckor efter varumärkesexponeringen så har premiumplaceringar faktiskt genererat fler sajtbesök än de klickfokuserade annonserna. (Källa 2010)
  • Placera alltid Rich Media-annonser på nischade intressesajter och inte på generiska webbplatser som t.ex sociala medier (med många snabba in- och utloggningar). Om folk spenderar mycket tid på en och samma sida ökar mottagligheten för din annons/budskap och sannolikheten för att personen ska interagera med innehållet.

Slutligen, även om du inte har möjlighet att ha display-experter inhouse säkerställ att du själv har en god förståelse och testa, testa, testa!  A/B eller multivariattester bör vara en självklar del av verksamheten för alla som jobbar med onlineannonsering.

Dwell time per ad format