Tack vare Google Analytics har jag kunnat se att anställda på H&M, CapGemini, Halvarsson&Halvarson, Prime PR, och Svenska Dagbladet har besökt min hemsida den senaste tiden. Det gläder mig lite extra att dessa företag surfat till mig eftersom jag hoppas att de, liksom jag, är i rekryteringssvängen. Så här tar du reda på vilka företag och organisationer som har besökt din sajt:

  1. Gå in i Google Analytics. Välj en tidsperiod som känns aktuell. Jag tog en månad tillbaka i tiden.
  2. Klicka på Besökare –> Nätverksegenskaper –> Internetleverantörer:
  3. Gå in under Internetleverantörer
  4. Skapa ett avancerat filter som exkluderar ord som Com Hem, Telia, Telenor, Broadband och annat vanligt förekommande:
  5. Exkludera namn på vanliga bredbandsleverantörer

Nu får du fram en lista med besök från en stor mängd internetleverantörer, varav de flesta är helt intetsägande. Men! På stora arbetsplatser surfar man ofta via nätverk med företagets eget namn och de kan du också hitta i din lista. Så om du ser trafik från t.e.x ”Royal Institute of Technology” så är det från besökare som surfat via en dator inne på KTH.

Lycka till!