Frågan i debatten på Social Media Lunchen i fredags handlade inte så mycket som jag misstänkte om huruvida vi vill behandla folk
olika beroende på deras inflytande i samhället (det sker ju ständigt i de flesta branscher och i sociala sammanhang) Men vi behandlade frågan om huruvida Klout var ett rättvisande verktyg för att bedöma just inflytande på Internet. Simon Sundén hade grävt ordentligt i algoritmen och kunde svara exakt på hur Amplification och True Reach kalkyleras. Väl värt att lyssna på i början av sändningen! Jag pratade mer om hur företag borde använda Klout:

Klicka på bilden så tas du till filmen på YouTube

Det största problem vi står inför med Klout är att det inte betyder något. För min verksamhet kan jag förmodligen hitta många fler inflytelserika varumärkesambassadörer i hotellrestaurangen eller i lojalitetsprogrammet. Och med inflytelserik menar jag människor som kan övertyga andra om att vårt hotell är så mycket bättre än alla andra. Kan verkligen Justin Bieber eller Marissa Mayer göra det åt mig?

Tommy Sollén berättade om hur VisitSwedens filialer i andra länder kontinuerligt mäts på Klout och andra sociala medie-index. Vet ni några fler som använder Klout för att spåra effekten av företages relationsskapande i social medier? Vore kul att höra mer.

Här är en länksamling med intressanta vinklingar kring Klout: